De Amerikaanse motorfietsenbouwer Harley-Davidson rekent op elektrische aandrijving om een volgende generatie klanten aan te trekken. Daarmee hoopt het bedrijf zijn dalende verkoop te stoppen. De babyboomers, de traditionele klanten van de motorfietsenbouwer, beginnen immers in steeds grotere aantallen af te haken.
De jongere generatie is vaak milieubewuster en zou dan ook moeten aangetrokken zijn door de nieuwe elektrische portfolio van Harley-Davidson. Er zijn volgens Rajesh Kumar Singh, economie-specialist bij het persbureau Reuters, echter tot nu toe geen aanwijzingen dat het nieuwe model zijn doelpubliek daadwerkelijk aanspreekt.
Onbestaande markt?
‘Het probleem zit vooral in de prijs’, zegt Singh. ‘De LiveWire, de elektrische motorfiets van Harley-Davidson, kost 29.799 dollar. Dat niveau evenaart bijna de aankoopprijs van een Model 3 van Tesla. De LiveWire streeft naar een markt die niet echt lijkt te bestaan.’
Het merk wil vooral jonge welvarende motorrijders met een sterker ecologisch besef verleiden. Uit interviews met Amerikaanse dealers blijkt echter dat het grootste deel van de bestellingen gedaan wordt door oudere en bestaande klanten.’
Dealers betogen dat er bij de jonge klanten wel degelijk interesse voor de LiveWire bestaat, maar de meesten zouden afhaken wanneer ze de aankoopprijs vernemen. ‘Om de verkoop te stimuleren, verwachten sommige dealers dat Harley het voorbeeld van Tesla zal volgen. Ook daar werd in eerste instantie gemikt op de lancering van een premium-model, dat voldoende ruchtbaarheid moest genereren om promotie voor meer betaalbare versies te voeren.
Actieradius
Harley moet ook opboksen tegen concurrent Zero Motorcycles, die modellen met verkoopprijzen tussen 8.500 dollar en 21.000 dollar aanbiedt. Het duurste model van Zero Motorcycles is nog altijd bijna 9.000 dollar goedkoper dan de LiveWire.
‘Tenslotte vormt ook het beperkte bereik van de LiveWire wellicht een rem op de verkoop. In een stedelijke omgeving kan de motorfiets 235 kilometer afleggen. Wanneer echter ook langere trajecten op het programma staan, krimpt die actieradius in tot 120 kilometer. Dat maakt de LiveWire minder geschikt voor langere afstanden.’
Volgens James Hardiman, analist bij adviseur Wedbush Securities, zal Harley het eerste jaar wellicht tussen vierhonderd en zestienhonderd exemplaren van de LiveWire verkopen. Dat is minder dan 1 procent van de totale afzet van de onderneming.