Harde Brexit in actie: vanaf vandaag worden vrachtwagens ook gecontroleerd aan de Britse grens

Harde Brexit in actie: vanaf vandaag worden vrachtwagens ook gecontroleerd aan de Britse grens
File door grenscontroles in het Verenigd Koninkrijk – Stuart Brock/Anadolu Agency via Getty Images

Het liet nog even op zich wachten, maar vanaf dinsdag voert het Verenigd Koninkrijk douanecontroles uit op producten die het land binnen worden gebracht per vrachtwagen. Het is een gevolg van de ‘harde Brexit’, waarbij het VK uit de EU stapte en vervolgens niet tot een deal kon komen die de handel niet beperkte.

Waarom is dit belangrijk?

Met de harde Brexit wil de Britse regering zelf kunnen beslissen welke goederen het land binnen laat. De voedselveiligheid wordt strikt aangepakt, met grote gevolgen van dien. Ook Belgische exporteurs naar het VK moeten zich voorbereiden op het veranderende beleid.

In het nieuws: Vrachtwagens die voeding vervoeren, kunnen zich verwachten aan grenscontroles.

  • De Britse regering gaat vanaf dinsdag dierlijke producten, planten en plantaardige producten maar ook dierenvoeder dat het aanmerkt als risicovol, fysiek controleren. Daarbij anticipeerde men al op het feit dat er mogelijk lange files zullen ontstaan, en werd het aantal beoogde controles al preventief teruggeschroefd.
    • Eerst wilde men tussen de 1 en de 30 procent van de producten met een middelgroot risico controleren, nu zullen enkel goederen met het grootste risico gecheckt worden.
  • Toch zijn de gevolgen voor importeurs groot. Zij zullen 29 Britse pond, zo’n 34 euro, moeten betalen per levering van een product dat zij binnenbrengen in het VK. Bij verschillende producten kan dat oplopen tot 145 pond of 170 euro. Volgens de Britse regering zal dat de producenten 330 miljoen pond of zo’n 386 miljoen euro per jaar kosten.
  • De vraag is of leveranciers die extra kosten ook zullen doorrekenen aan de klant. De regering erkende dat het verwacht dat de voedselprijzen zullen stijgen. Men berekende een kleine inflatie van 0,2 procentpunten in de komende drie jaar. Consumentenorganisaties hechten weinig belang aan dat cijfer, volgen hen is dat een grove onderschatting.

Gebrek aan communicatie

Om te volgen: Volgens de vrachtwagenchauffeurs is de logistieke rompslomp het grootste probleem.

  • “Die producten worden al gecheckt in Nederland. Vanuit een industrie-standpunt blijft de communicatie erg achter”, getuigde John Davidson, een bloemenverkoper, aan de BBC. Hij vindt dat het onduidelijk is wat er nu precies gecontroleerd zal worden.
  • Zeker als vrachtwagens producten vervoeren van meerdere bedrijven, bestaat de vrees dat wachttijden zullen oplopen. Dat is uiteraard nefast voor voedsel, dat snel bij de klant moet raken. Verder werden er ook IT-problemen gemeld bij de controleposten in Dover.
  • De Britse Boerenbond reageerde wel tevreden. Het vindt, net als de regering, de controles belangrijk voor de veiligheid. “Britse boeren en telers hebben controle nodig over alle import, niet alleen die uit de EU, om effectief, bio-veilig en efficiënt te zijn”, liet voorzitter Tom Bradshaw weten.
  • Het Verenigd Koninkrijk zet de uitrol van extra douanecontroles verder. Er blijft veel te doen om de grens tussen Ierland en Noord-Ierland, wat nu een EU-grens is geworden. Tot november komen er daar geen controles. De uitbreiding naar checks op niet-voedingsproducten afkomstig uit de EU staat ook voor dit najaar gepland.
Meer premium artikelen
Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.