Hamas wint de online oorlog

Hamas wint de online oorlog
(Foto by Morteza Nikoubazl/NurPhoto via Getty Images)

Het conflict tussen Israël en Hamas escaleert in een wereldwijde online oorlog. Iran, Rusland, en in mindere mate China, gebruiken media en sociale netwerken om Hamas te steunen en Israël en de VS te ondermijnen. Extremistische groepen zoals Al Qaeda en ISIS voeren, ondanks eerdere conflicten met Hamas, nu samen online campagne.

Waarom is dit belangrijk?

De hoeveelheid online propaganda en desinformatie heeft een ongekende omvang bereikt. Volgens het sociale media-intelligentiebedrijf Cyabra is de invloed van deze online campagnes enorm en mogelijk net zo effectief als fysieke tactieken in het conflict.

Jonge sociale mediagebruikers zijn kwetsbaarst

In het nieuws. Online verhalen die de gruweldaden tegen Israëli’s minimaliseren en het Palestijnse slachtofferschap uitvergroten, hebben doelgroepen in de Verenigde Staten en Europa bereikt, vooral onder jonge sociale mediagebruikers.

  • De strategie van Hamas in de informatieoorlog omvat verschillende online platforms en vindt zijn oorsprong in hun eigen gebied.
  • Hamas zet de inwoners van Gaza in als een strategische troef. De terreurgroep is zich goed bewust van de wereldwijde oproep om burgerslachtoffers te beperken. Ze positioneren hun strijders en middelen binnen burgergebieden, wat het potentieel voor burgerdoden tijdens Israëlische antiterreuracties verhoogt.
  • Bovendien heeft Hamas de neiging om het aantal slachtoffers op te blazen en het onderscheid tussen burger- en strijdersdoden te vervagen. De vernietiging veroorzaakt door misvuur van Palestijnse raketten, zoals de explosie in het Al-Ahli ziekenhuis, werd ten onrechte toegeschreven aan Israëlische luchtaanvallen.

De stortvloed aan online propaganda bereikt zijn doel

Zoom in. De stortvloed aan online propaganda en desinformatie is groter dan ooit tevoren en bereikt zijn doel.

  • Iran, Rusland en in een mindere omvang China, hebben hun staatsmedia en de belangrijkste sociale mediaplatforms ter wereld ingezet om Hamas te steunen en de positie van Israël te verzwakken. De Verenigde Staten, de voornaamste bondgenoot van Israël, worden daarbij belachelijk gemaakt.
  • “De propaganda wordt gezien door miljoenen, honderden miljoenen mensen over de hele wereld,” zegt Rafi Mendelsohn. Hij is vicepresident bij Cyabra, een bedrijf voor sociale media-intelligentie. “Het beïnvloedt de oorlog op een manier die waarschijnlijk net zo effectief is als elke andere tactiek op de grond.”
  • Cyabra heeft sinds de aanval van Hamas op Israël vanuit Gaza op 7 oktober ten minste 40.000 bots online gedocumenteerd.
  • Kunstmatige intelligentie wordt ingezet om nepfoto’s en -video’s van slachtoffers te genereren. In onderstaande tweet wordt een Palestijns jongetje opgevoerd. De maker van de foto vergat dat AI regelmatig mensen zes vingers per hand geeft.
  • Oud beeldmateriaal uit andere conflictgebieden wordt routinematig gerecycled en als nieuw gepresenteerd. Propaganda wordt zonder twijfelen geretweet door gebruikers – of kunstmatig versterkt door bots.
https://twitter.com/imzaynab_12/status/1720015605930381482

Wie informatieoverwicht heeft in deze oorlog zal deze oorlog winnen

Zoom out. Meer dan de helft (51%) van de jonge Amerikaanse respondenten (18-24 jaar) in een Harvard/Harris-peiling beschouwt de dodelijke Hamas-aanval van 7 oktober als “gerechtvaardigd”.

  • Dit perspectief is zichtbaar op universiteitscampussen, waar studenten de aanval relativeren en soms zelfs toejuichen.
  • De houding onder jongeren zou deels het resultaat zijn van een doelgerichte invloedcampagne door Hamas en zijn bondgenoten, gericht op het vormen van westerse publieke opinie.

Volgens Ivana Stradner, onderzoeker bij de Barish Center for Media Integrity van de Foundation for Defense of Democracies, moet Israël om de golf van propaganda te bestrijden “in de aanval” gaan door Hamas-desinformatie in real time te ontkrachten. “Wie informatieoverwicht heeft in deze oorlog zal deze oorlog winnen. Perceptie doet er toe. En dat is iets dat Hamas begrijpt. Het probleem is dat een informatieoorlog winnen erg moeilijk is voor een democratie, en Israël is een democratie.”

Meer premium artikelen
Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.