De Duitse autoproducent Volkswagen wil in de tweede helft van dit decennium een elektrisch instapmodel van 20.000 euro in de markt zetten. Die moet het antwoord bieden op de “guerrilla pricing” van Tesla.
In het nieuws. Oliver Blume, de CEO van Volkswagen “acht de doelstelling om een instapauto voor 20.000 euro te bouwen realistisch in de tweede helft van dit decennium.” Dat zegt hij in een gesprek met de Duitse website The Pioneer.
- Nadat verschillende merken een ondergrens van 25.000 euro zijn beginnen promoten, gaat Blume dus nog 20% lager.
- VW probeert zo een tegenoffensief te organiseren inzake “guerrilla pricing”, een gebruik door Elon Musk geïntroduceerd waarin een wilde opeenvolging van veranderende prijzen en onverwacht gegeven kortingen de norm en niet langer de uitzondering zijn.
De oude slagorde van de auto-industrie is in de war
Zoom in. De oude slagorde in de auto-industrie, met een luxeklasse, middenklasse en instapmodellen, is in de war geraakt. “Guerrilla pricing” gooit niet alleen de prijslijsten van traditionele autobouwers door elkaar, maar ook de productiekosten en het productieregime in hun fabrieken.
- Musk beloofde zopas een Tesla instap e-auto voor 25.000 euro. Die zou gebouwd worden in Tesla’s Duitse fabriek in Grünheide bij Berlijn.
- Blume reageert met een radicaal besparingsprogramma, om überhaupt nog mee te kunnen bieden onder de Golf-klasse, in het Polo-segment: “We bekijken nu alle kostenposities: productie, materialen, verkoop, arbeidskosten.”
- Volgens het Handelsblatt wil Blume bij VW tien miljard euro gaan besparen tot 2026 – vooral bij administratie en verkoop.
- Blume: “Ik ben optimistisch dat we dat uiteindelijk voor elkaar kunnen krijgen. En dan zou de 20.000 euro auto van VW er inderdaad komen.”
Gedeclasseerd door Tesla en BYD
Zoom out. Blume heeft het moeilijk. Sinds hij een jaar geleden de leiding van Volkswagen (120 fabrieken wereldwijd; 676.000 werknemers) overnam is de koers van het aandeel 30% gedaald. Niet alleen veel investeerders, maar ook delen van het Wolfsburgse management vinden het ingeslagen tempo van het concern te gemoedelijk.
Volkswagen, nog altijd sterk vertegenwoordigd met 20% marktaandeel, was ooit hét toonbeeld van het verbrandingstijdperk. Maar in het nieuwe segment van elektrische voertuigen wordt het Duitse autoconcern momenteel gedeclasseerd door Tesla en het Chinese BYD.
