Het Amerikaanse internetbedrijf Google kan – ondanks negatieve berichtgeving rond twijfelachtige content, kartelvorming en belastingontwijking – zich het meest gezonde merk van de wereld noemen.
Dat blijkt uit een onderzoek van het bureau YouGov naar onder meer de waarde, reputatie en kwaliteit van grote wereldmerken. YouTube, dat nochtans recent werd geconfronteerd met de betichting geld te verdienen met terroristische content, eindigt op de tweede plaats. De top vijf bestaat verder uit Facebook, Samsung en Whatsapp. De rest van de top tien wordt gevormd door de iPhone, Amazon, Toyota, Adidas en Colgate. “De leidende positie van Google en zustermerk YouTube is opvallend,” zeggen de onderzoekers. “Hun moederbedrijf Alphabet heeft immers een moeilijk jaar achter de rug. “In maart van dit jaar bracht een rapport van de Britse krant The Times onder meer aan het licht dat reclames op Google en YouTube – weliswaar onbedoeld – pornografische en extremistische content financieel ondersteunden.” “Google heeft weliswaar sindsdien een aantal maatregelen genomen om de bekommernissen met een aantal veiligheidsingrepen af te zwakken, maar toch kan worden gesteld dat consumenten in het algemeen weinig geraakt worden door negatieve publiciteit. Recent bleek immers ook dat de negatieve elementen weinig impact hadden op de resultaten van Alphabet.”
Technologie
“De rangschikking wordt door technologische merken gedomineerd en daarvoor kan ook een duidelijke reden worden gegeven,” benadrukt Ted Marzilli, topman dataproducten bij YouGov. “Merken zoals Google, YouTube of Facebook hebben door de typische aard van hun activiteiten een open karakter en zijn bovendien op de meeste locaties van de wereld toegankelijk voor iedereen die over een online verbinding beschikt.” “Alle merken in de top van de rangschikking kunnen op een breed publiek terugvallen en bieden een praktische bruikbaarheid. Dat geldt evenzeer voor merken zoals Toyota en Colgate als voor Whatsapp en Samsung.” (mah)