Google One bereikt mijlpaal van 150 miljoen abonnees, AI-abonnement drijft groei

Google One bereikt mijlpaal van 150 miljoen abonnees, AI-abonnement drijft groei
Avishek Das/SOPA Images/LightRocket via Getty Images

Key takeaways

  • Google One heeft 150 miljoen abonnees bereikt.
  • Het AI-gerichte plan kost 19,99 dollar per maand en biedt exclusieve functies die niet beschikbaar zijn in de gratis niveaus.
  • Alphabets opkomst van abonnementsmodellen zoals Google One kan cruciaal zijn voor de financiële toekomst van het bedrijf terwijl het de uitdagingen van AI-chatbots aangaat.

De dienst voor cloudopslag en kunstmatige intelligentie van Alphabet, Google One, heeft een belangrijke mijlpaal bereikt: 150 miljoen abonnees. Dit is een aanzienlijke sprong van 50 procent sinds februari 2024, toen de grens van 100 miljoen gebruikers werd overschreden.

Deze groei wordt grotendeels toegeschreven aan de introductie van een nieuw AI-gericht plan dat 19,99 dollar per maand kost en gebruikers toegang biedt tot exclusieve AI-functies die niet beschikbaar zijn in de gratis niveaus. Terwijl Google goedkopere abonnementen blijft aanbieden die gericht zijn op bestandsopslag zonder uitgebreide AI-functies, heeft het nieuwe AI-abonnement al miljoenen abonnees aangetrokken.

De opkomst van Google One en de strategie van Alphabet

Dit succes onderstreept de bredere strategie van Alphabet om zijn inkomstenstromen te diversifiëren en minder afhankelijk te worden van advertenties, die momenteel goed zijn voor meer dan 75 procent van de jaarlijkse inkomsten van 350 miljard dollar. De opkomst van abonnementsmodellen zoals Google One kan van cruciaal belang zijn voor de financiële toekomst van Alphabet terwijl het bedrijf de uitdagingen van AI-chatbots aangaat.

Ontstaan van AI-tools en potentiële bedreigingen

De opkomst van krachtige AI-tools zoals OpenAI’s ChatGPT en Googles eigen Gemini bedreigt Alphabets dominantie in de zoekmachinemarkt. Deze ontwikkelingen hebben al invloed gehad op het zoekverkeer, waarbij Apple voor het eerst een daling in zoekopdrachten op zijn Safari-browser rapporteerde. Als reactie hierop onderzoekt Apple AI-gestuurde zoekopties, die een potentiële bedreiging vormen voor Alphabet.

In tegenstelling tot traditionele zoekmachines die naadloos reclame integreren, zijn AI-gestuurde interfaces nog steeds bezig met het ontwikkelen van monetisatiestrategieën. Dit heeft veel bedrijven ertoe gebracht om abonnementsmodellen of op gebruik gebaseerde vergoedingen in te voeren. Om de bezorgdheid over het te gelde maken van zijn eigen AI-initiatieven weg te nemen, verklaarde Sundar Pichai, CEO van Alphabet, in februari dat het bedrijf na verloop van tijd flexibele opties zou aanbieden, vergelijkbaar met de aanpak van YouTube, maar zich in de nabije toekomst voornamelijk zou richten op inkomsten uit abonnementen.

Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.

03:00