Google introduceert zijn nieuwe AI-gestuurde zoekmachine: wat mogen we verwachten?

Google introduceert zijn nieuwe AI-gestuurde zoekmachine: wat mogen we verwachten?
Getty Images

Alphabet, het moederbedrijf van Google, heeft een antwoord klaar voor de zoekmachine van Bing, waar de AI-bot ChatGPT voortaan deel van uitmaakt.

In het nieuws: Google heeft als reactie op ChatGPT een eigen AI-bot ontwikkeld, genaamd Bard.

  • In navolging van Bing wil nu ook Google de surfers een kans bieden om via de zoekmachine vragen te stellen aan een AI.
  • Bedoeling is dat de zoekmachine van Alphabet als vanouds blijft werken, maar bovenaan de pagina zal nu een door AI gegenereerd antwoord staan, en daaronder zullen de gebruikelijke links naar de webpagina’s worden weergegeven.
  • Een voorbeeld werd gegeven op de jaarlijkse ontwikkelaarsconferentie van de techgigant. Op de vraag “Hoe is het weer in San Francisco?” deed de zoekmachine enkele suggesties over wat de gepaste kledij is om te dragen.
    • “Je moet verschillende lagen dragen, bijvoorbeeld een shirt met korte mouwen en een lichte trui of jas voor overdag”, reageerde de AI-bot, met links naar de websites waar die het advies heeft opgehaald.
  • Het zal ook mogelijk zijn om te chatten met de zoekmachine, die jouw eerdere vragen zal onthouden. Bedoeling is om zo de zoekresultaten te verfijnen.

Wanneer komt de Bard naar Google? Sundar Pichai, CEO van Alphabet, zei dat de nieuwe functie eerst zal worden uitgerold in de Verenigde Staten. Daarna zal Bard “in de komende maanden” op grotere schaal over de hele wereld beschikbaar worden gesteld.

De vragen: Waarheen zal Bard ons leiden en hoe zal de AI-bot Googles kernactiviteit, advertenties, beïnvloeden?

  • Momenteel zijn er weinig duidelijke antwoorden, maar Cathy Edwards, vicepresident van Google Search, zei dat gebruikers vooral op zoek zijn naar “betrouwbare bronnen.”
  • “Adverteren zal de ‘kern’ van de zoekmachineresultaten blijven”, voegde Edwards eraan toe. Maar Google is duidelijk bezorgd dat AI-reacties zullen leiden tot een inperking van het aantal advertenties waarop gebruikers zullen klikken.
  • Google gebruikt echter al AI in zijn zoekmachine om de meest relevante resultaten te selecteren en heeft dus ervaring op dit gebied.

Beelden gecreëerd door AI labelen

Meer details: Tijdens de conferentie kondigde Alphabet ook aan dat het AI-gegenereerde beelden gaat labelen, zodat de gebruikers een onderscheid kunnen maken tussen die afbeeldingen en echte foto’s.

  • Deze vermelding zal niet zichtbaar zijn voor het blote oog: het zal een tag zijn, met bijvoorbeeld de vermelding “AI Generated with Google”, zo illustreerde het bedrijf. Dat zal leesbaar zijn voor zoekmachines, die vervolgens een waarschuwing kunnen weergeven.
  • Een knop “Over deze afbeelding” zal het ook mogelijk maken om na te gaan waar en wanneer de foto op het internet is verschenen, op welke sites, in welke artikelen en of die het onderwerp is geweest van fact-checking. Het is al mogelijk om die info te achterhalen, maar dat vereist meestal enige computerkennis of specifieke tools; Google wil dat nu centraliseren.
  • De aanpak van Google bestaat erin beelden te labelen wanneer ze uit het AI-systeem komen, in plaats van achteraf proberen te bepalen of ze echt zijn.

Dit is de grootste inspanning tot nu toe van een groot technologiebedrijf om de resultaten van zogenaamde generatieve AI te labelen en te categoriseren, meldt CNBC.

(ns/cv)

Meer premium artikelen
Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.