Google gaf het afgelopen jaar meer dan 5,75 miljoen euro uit aan lobbywerk in de EU. Hiermee probeert het bedrijf druk uit te oefenen op beslissingsmakers en Europese wetten in hun voordeel te laten draaien. Google wordt op de voet gevolgd door Facebook en Microsoft; de techindustrie in zijn geheel blijkt de grootste investeerder in Europees lobbywerk. Dat alles blijkt uit een studie van LobbyControl.
Met 97 miljoen euro uitgaves aan lobbywerk steekt de techindustrie nu de petroleum- en chemiesector, de farmasector en de bankenwereld voorbij.
In totaal gaven 612 techbedrijven samen 97 miljoen euro uit aan lobbywerk. Tien bedrijven zijn verantwoordelijk voor meer dan 32 miljoen euro daarvan, of één derde. In onderstaande grafiek wordt duidelijk dat Google, Facebook en Microsoft de grootste geldschieters zijn.
DMA en DSA
Het meeste lobbywerk wordt toegespitst op de DMA en DSA-wetten, die de macht van grote techbedrijven moet inperken. De Digital Markets Act (DMA) spitst zich toe op de marktmacht van bedrijven in te perken, om kleinere concurrenten en start-ups de kans te geven een rol van betekenis te spelen in de markt. De voornaamste verliezers van zo’n wet zijn Google, Facebook en Microsoft.
Ook de Digital Services Act (DSA) zal een grote impact hebben op deze bedrijven. Dit wetsvoorstel spitst zich toe op het reguleren van e-commerce. Bedrijven zullen veel transparanter moeten worden over hun manier van adverteren en het verspreiden van desinformatie.
Dat de Big Tech-bedrijven proberen deze wetten tegen te houden is dus wel logisch. Ze zullen een significant deel van hun marktmacht moeten opgeven in ruil voor meer controle: een lose-losesituatie dus. De Europese Unie moet de wetten nog officialiseren, maar nu al wordt er druk over gedebatteerd door onder meer Europese Commissarissen. Die hielden al 271 vergaderingen over de DMA- en DSA-wetsvoorstellen. 202 (75%) daarvan waren met techbedrijven.
Consultancies en denktanken
De overige meetings waren met consultancybedrijven of denktanken. Toch kunnen hier ook ernstige vragen bij worden gesteld. Zo is GPlus het consultancybedrijf met de meeste vergaderingen over de DSA. Enkele klanten van GPlus zijn Qualcomm en Booking.com, die rechtstreekse invloed zien van de nieuwe wetten. Ook denktanken worden vaak deels gefinancierd door techbedrijven.
Hoewel lobbyen niet verboden is, kunnen toch ernstige vragen gesteld worden bij de praktijken van techbedrijven. LobbyControl spreekt in haar studie van “een ondermijning van de democratie”. Grote bedrijven kunnen door lobbywerk ook een zekere politieke inspraak verwerven. Zo kunnen ze wetten verdraaien in eigen voordeel, terwijl dit voor het volk en de maatschappij eerder nefast kan zijn.
(jvdh)