Techgiganten zoals Google en Amazon gaven in het eerste kwartaal van 2021 al miljoenen dollars uit aan de lobbysector. Daarmee willen de techspelers de druk verlichten die zowel de Democraten als de Republikeinen op hun quasimonopolie zetten. Apple en Facebook gaven dit jaar dan meer minder geld uit aan lobbyen.
De twee dominante partijen van het Amerikaanse landschap, de Republikeinen en de Democraten, zetten steeds meer druk op Google en Amazon. Sinds het presidentschap van Donald Trump begon het tij langzaam te keren voor de pret van het ‘Big Tech’-clubje. En onder president Biden zal die trend zich wellicht alleen maar verderzetten. De Amerikaanse overheid heeft vooral problemen met het brute monopoliegedrag van de grote techspelers.
Een symbolisch moment voor de Copernicaanse revolutie over hoe we naar ‘Big Tech’ kijken, was 27 maart. Toen werden Facebook CEO Mark Zuckerberg, Google CEO Sundar Pichai en Twitter CEO Jack Dorsey door het Amerikaanse Congres op het matje geroepen. De technologiebedrijven moesten hun rol bij de bestorming van het Capitool en hun bijdrage aan de verspreiding van desinformatie rond het coronavirus en de verschillende Covid-19-vaccins verantwoorden.
De druk om het monopolie van ‘Big Tech’ open te breken wordt steeds opgevoerd. De bedrijven die zo lang e-commerce, smartphones, sociale media en al onze zoekopdrachten in handen hadden, zullen de komende maanden het hoofd moeten bieden aan steeds meer ‘antitrust’-rechtszaken.
En daar reageert een deel van ‘Big Tech’ op door miljoenen dollars te spenderen aan lobbyen.
Bijna 50 procent meer uitgaven voor lobbyen
Google spendeerde de laatste drie maanden 2,7 miljoen dollar meer aan lobbyisten die leden van het Amerikaanse Congres zullen proberen te beïnvloeden. Dat is een budgettoename van 49 procent vergeleken met dezelfde periode in 2020.
Google neemt met zijn lobbyen vooral zorgen rond privacy, data van klanten, patenten en copyright in het vizier, weet persagentschap Bloomberg. Het Amerikaanse Justice Department heeft ondertussen met een aantal individuele staten Google al aangeklaagd voor zijn onbetwiste dominantie op vlak van zoekopdrachten op het internet.
Amazon sluist ondertussen 11 procent meer geld weg in lobbyen dan vorig jaar. Dit kwartaal liep dat bedrag op tot 4,8 miljoen dollar. De lobbyisten van Amazon proberen vooral te wegen op logistiek, cloud computing en wetgeving rond satellieten. Een duidelijke weerspiegeling van de ambities van het bedrijf.
Facebook en Apple geven minder uit
Facebook en Apple smijten het dan weer over een andere boeg. Deze twee techgiganten geven juist minder uit aan lobbyen. Facebook gaf 4,8 miljoen dollar, exact hetzelfde bedrag dat Amazon besteedt aan lobbyen, minder uit aan lobby’s. Dat betekent een daling van 9 procent vergeleken met 2020. Apple spendeerde maar 1,5 miljoen dollar aan lobbyen in 2020, 32 procent minder dan dezelfde periode vorig jaar.
‘Kapitalisme is een verhaal van competitie. Het is een verhaal van nieuwe bedrijven en producten die de competitie kunnen aangaan. Dat zien we niet gebeuren in de huidige situatie waar twee bedrijven hun eigen sector totaal domineren’, vatte Amy Klobuchar, Democratisch senator van Minnesota, het mooi samen.
Lees ook: Topman Apple ‘gelooft niet in lobbyen’ maar geeft wel miljoenen uit aan lobbyisten
(lb)