Key takeaways
- Het volume van het goederenvervoer over de weg in de EU is in 2024 licht gestegen.
- Polen leidt het goederenvervoer in de EU, op de voet gevolgd door Duitsland.
- Vijf landen nemen het grootste deel van het goederenvervoer over de weg in de EU voor hun rekening.
Het goederenvervoer over de weg in de EU is licht gestegen in 2024. Het jaarvolume bereikte 1.869 miljard tonkilometer, een stijging van 0,6 procent ten opzichte van 2023. Deze groei toont het blijvende belang aan van het wegvervoer voor de EU-economie. Dit meldt Eurostat.
Vooraanstaande landen
Polen behield zijn positie als koploper met 368 miljard tonkilometer, goed voor bijna 20 procent van het totale volume in de EU. Duitsland volgt op de voet met 281 miljard tonkilometer (15 procent), terwijl Spanje 272 miljard bijdraagt (15 procent). Frankrijk en Italië maken de top vijf compleet met 174 miljard (9 procent) en 153 miljard (8 procent) tonkilometer. Samen zijn deze vijf landen goed voor 67 procent van al het goederenvervoer over de weg in de EU.
Ook kleinere economieën laten aanzienlijke volumes zien. Tsjechië noteerde 70 miljard tonkilometer, Roemenië 67 miljard, Litouwen 66 miljard en Nederland vervoerde 63 miljard tonkilometer.
Soorten vervoerde goederen
De soorten vervoerde goederen bleven grotendeels ongewijzigd ten opzichte van 2023. Dit wijst op een aanhoudende vraag in belangrijke toeleveringsketens. Levensmiddelen, dranken en tabak domineren met 312 miljard tonkilometer. Gegroepeerde goederen volgen op de voet met 237 miljard tonkilometer. Producten van landbouw, bosbouw en visserij kwamen op de derde plaats met 208 miljard tonkilometer. Andere belangrijke categorieën zijn niet-metaalhoudende minerale producten, metaalertsen en mijnbouwproducten, en chemische producten. (uv)