GM stapt af van RoboTaxi-strategie en sluit Cruise-hoofdstuk af


Key takeaways

  • GM heeft zijn robotaxi-strategie stopgezet, wat heeft geleid tot de sluiting van zijn dochteronderneming Cruise.
  • Waymo en Zoox zijn nu de enige grote kanshebbers op de Amerikaanse robotaximarkt.
  • De stap is een belangrijke klap voor de wijdverspreide adoptie van volledig autonome robotaxi’s.

General Motors heeft besloten om te stoppen met zijn robotaxi-strategie, wat leidt tot de sluiting van zijn Cruise-dochteronderneming. Door deze beslissing blijven alleen Waymo en Zoox, dochterondernemingen van respectievelijk Google en Amazon, over als grote kanshebbers op de Amerikaanse robotaximarkt.

De beslissing komt na een reeks tegenslagen voor Cruise, waaronder een geruchtmakend ongeluk vorig jaar waarbij een van zijn voertuigen en een voetganger betrokken waren. Het bedrijf had onlangs de activiteiten in Dallas en Houston hervat met veiligheidsbestuurders na het incident, maar plannen om het testen uit te breiden naar Californië werden geschrapt.

Invloed op volledig autonome voertuigen

Deze ontwikkeling betekent een belangrijke klap voor de wijdverspreide invoering van volledig autonome robotvoertuigen, die velen voor ogen hadden als de toekomst van transport. Ford en Volkswagen zijn in 2022 ook gestopt met hun robotaxi-onderneming Argo AI, om zich in plaats daarvan te richten op geavanceerde rijhulpsystemen.

Waymo, beschouwd als technologisch leider op dit gebied, exploiteert momenteel de enige commerciële robotaxidienst in de VS. Ze bieden ritten aan in verschillende steden, waaronder San Francisco, Los Angeles en Phoenix, met plannen voor uitbreiding naar Atlanta, Miami, New York en Washington D.C. Zoox, aan de andere kant, ontwikkelt zijn eigen dienst in San Francisco, gebruikmakend van voertuigen zonder traditioneel stuur of pedalen.

Industrie-reactie en toekomstplannen

Elon Musk, CEO van Tesla, is al lang een voorstander van volledig autonome voertuigen en belooft dat ze tegen 2026 op grote schaal beschikbaar zullen zijn op de Amerikaanse wegen. Deskundigen blijven echter sceptisch vanwege zorgen over de huidige sensortechnologie van Tesla.

GM’s strategische verschuiving weg van robotaxi’s betekent een grote verandering voor het bedrijf. Mary Barra, CEO van GM, had als doel om de autofabrikant om te vormen tot een gigant op het gebied van transporttechnologie en voorspelde een omzet van 50 miljard dollar in 2030, deels dankzij het succes van Cruise. Dit doel lijkt nu minder haalbaar zonder de robotaxi-onderneming. De markt leek te anticiperen op deze verandering, want de aandelenkoers van GM steeg meer dan twee procent na de aankondiging.

Financiële voordelen en herstructurering

Het bedrijf verwacht meer dan een miljard dollar per jaar te besparen door de herstructurering, wat de financiële last benadrukt die gepaard gaat met het in stand houden van het robotaxiprogramma.

Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.