Key takeaways
- General Motors (GM) heeft een overeenkomst bereikt met de Formule 1 om in 2026 deel te nemen aan de raceserie en daarbij gebruik te maken van het merk Cadillac.
- De aanvraagprocedure zal doorgaan en het nieuwe team zal een klantmotor van een bestaande leverancier gebruiken totdat hun eigen motor klaar is in 2028.
- GM en TWG Global zullen een anti-verwateringsvergoeding van 450 miljoen dollar betalen om hun deelname veilig te stellen.
General Motors (GM) heeft een overeenkomst bereikt met Formule 1 om in 2026 deel te nemen aan de raceserie en daarbij gebruik te maken van het merk Cadillac. De samenwerking, waarbij GM en de in de VS gevestigde TWG Global betrokken zijn, betekent dat ze een nieuw team willen oprichten onder de vlag van Cadillac en in een later stadium hun eigen motor willen ontwikkelen. Dit meldt BBC.
Reactie van Formule 1
De Formule 1 heeft positief gereageerd op deze ontwikkeling en verklaard dat de aanvraagprocedure zal worden voortgezet. Greg Maffei, CEO van Liberty Media, de eigenaar van de commerciële rechten van F1, toonde zich enthousiast over de betrokkenheid van GM en benadrukte het potentieel om de groei van de sport op de Amerikaanse markt te bevorderen.
Integratie
Mohammed Ben Sulayem, voorzitter van de FIA (Fédération Internationale de l’Automobile), sloot zich hierbij aan en benadrukte de wereldwijde bekendheid van GM en de samenwerking met gewaardeerde partners. Hij sprak zijn volledige steun uit voor de voortdurende inspanningen voor een succesvolle integratie van het GM/Cadillac-team in het FIA Formule 1-wereldkampioenschap van 2026.
Financiële overwegingen
Om hun deelname veilig te stellen, zullen GM en TWG Global een anti-verwateringsvergoeding van 450 miljoen dollar (427,5 miljoen euro) betalen. Dit bedrag wordt verdeeld onder de bestaande tien teams als compensatie voor een mogelijke verlaging van hun prijzengeld door de toevoeging van een elfde team.
Motorontwikkeling en leveranciers
Het Cadillac-team zal in eerste instantie gebruikmaken van een aangekochte motor van een bestaande leverancier totdat hun eigen motor klaar is, naar verwachting in 2028. Ferrari lijkt de koploper te zijn als potentiële leverancier, met een reservevoorraad beschikbaar vanaf 2026 als gevolg van de overgang van Sauber naar Audi’s officiële deelname.
F1’s onderzoek door het Amerikaanse Ministerie van Justitie
F1 wordt geconfronteerd met een onderzoek van het Amerikaanse ministerie van Justitie naar de beslissing om het oorspronkelijke bod van Andretti af te wijzen. Ondanks de verandering in leiderschap zal Mario Andretti, voormalig Formule 1 wereldkampioen en Michael’s vader, betrokken zijn als adviseur, om het nieuwe team te begeleiden en te ondersteunen terwijl hij buiten de dagelijkse activiteiten blijft.
Vergelijking en nieuwe ontwikkelingen
Dit betekent een belangrijke verschuiving ten opzichte van het bod van Andretti dat eerder in 2023 door de F1 werd afgewezen. Het herziene voorstel, geleid door GM in plaats van Andretti Global, heeft een gunstigere reactie gekregen.
Motorfabrikanten en wijzigingen in regelgeving
Met de komst van GM komt het totale aantal autofabrikanten dat F1-motoren bouwt op zes, naast Mercedes, Ferrari, Ford, Honda en Audi. Deze recente toevoegingen zijn het gevolg van de herziene motorreglementen voor 2026, waarin prioriteit wordt gegeven aan hybride technologie en de relevantie ervan voor wegvoertuigen wordt vergroot.
Invloed op bestaande teams
Honda, dat aanvankelijk van plan was om zich terug te trekken uit de F1, is op zijn beslissing teruggekomen vanwege de focus van het nieuwe reglement op technologie die geschikt is voor de weg en heeft een exclusieve leveringsovereenkomst gesloten met Aston Martin vanaf 2026. Ford en Audi maken ook hun debuut in de F1 als motorleveranciers naast het terugkerende GM.
Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!