Fender, de fabrikant van de iconische Stratocaster en Telecaster gitaren, heeft bekendgemaakt dat ze hebben samengewerkt met Meta om een gitaar-geïnspireerde virtuele wereld te creëren. De wereld speelt zich af op een een gigantisch gitaarvormig eiland, dat hoog in de wolken zweeft.
Gebruikers kunnen vanaf deze week de Fender Stratoverse induiken, om daar samen met mensen wereldwijd te “jammen”. De nieuwe muzikale metaverse is een van de twee nieuwe digitale werelden die Meta vandaag lanceerde op Cannes Lions, een wereldwijd evenement voor de reclame- en creatieve communicatie-industrie. De andere digitale wereld, MINIVerse, kwam tot stand in samenwerking BMW.
De Stratoverse, vernoemd naar het iconische Stratocaster-model waarmee de gitaarbouwer bekend werd, legt de nadruk op een muzikale ervaring, waarin spelers samen “originele riffs” creëren. “Mensen worden uitgenodigd om samen met anderen de digitale wereld te doorzoeken op zoek naar gitaarakkoorden. Zodra ze deze hebben gevonden, worden ze beschikbaar voor iedereen in de wereld en kunnen ze worden gebruikt om ‘muzikale samples’ te maken”, aldus Fender.
“Samenwerken en experimenteren zijn essentiële ingrediënten voor de muzikale reis en we kijken ernaar uit om te zien wat spelers kunnen doen met het onbeperkte potentieel van de metaverse”, zei Even Jones, woordvoerder van Fender.
Kleding kopen
Een nieuwe digitale bron van inkomsten in de Stratoverse voor de gitaarbouwer moet de digitale verkoop van kleding worden. Avatars kunnen via een speciale kledingwinkel in de metaverse voor echt geld unieke kleding kopen, waarmee ze zichzelf kunnen onderscheiden in de wereld van Fender.
Het verkopen van digitale kleding in de metaverse wordt een steeds vaker toegepaste methode van software- en modeontwerpers, die op deze manier een nieuwe bron van inkomsten proberen te ontwikkelen. CEO van Meta Mark Zuckerberg sprak vrijdag over de nieuwe betaalde, virtuele kledingwinkel van het platform en zei dat het idee achter het project was om gebruikers op termijn zelf kleding te laten ontwerpen en verkopen voor echt geld.
“Wat wij doen gaat allemaal over mensen die zichzelf uitdrukken en verbinden. Een belangrijk vehikel van persoonlijke uitdrukking is mode”, zei Zuckerberg.
Luxe modehuizen werken steeds vaker samen met technologiebedrijven om digitale merkkleding te maken. Vorig jaar introduceerde het videospel Fortnite Balenciaga-kleding die spelers konden kopen voor hun digitale personage. En in de digitale wereld van Roblox kunnen spelers Gucci Town bezoeken, waar een digitale winkel van dat kledingmerk is.
(kg)