De coronacrisis heeft vele luchtvaartmaatschappijen doen beslissen om een gedeelte van hun vloot voor langere tijd te parkeren of compleet uit dienst te nemen. Bedrijven die vliegtuigen voor onderdelen ontmantelen, zien hierin de mogelijkheid om hun voorraden met recente wisselstukken uit te breiden. Dat zegt het persbureau Reuters.
‘Door de grote hoeveelheid toestellen die voor afbraak worden bestemd, dreigt de markt voor vervangstukken echter met een sterke prijsdaling geconfronteerd te zullen worden,’ waarschuwen experts.
‘De omvang van de wereldwijd vloot geparkeerde vliegtuigen kan een grote impact hebben op de tweedehandsmarkt,’ zegt Reuters. ‘Consulent Oliver Wyman voorspelt voor de nabije toekomst een gigantische vraag naar onderdelen van deze geïmmobiliseerde toestellen.’
Kostenbesparing
‘Vele vliegtuigmaatschappijen zien in die vloot een opportuniteit om hun kosten te beperken,’ zegt Oliver Wyman. ‘Componenten van die vliegtuigen kunnen immers gebruikt worden bij het onderhoud of de herstelling van de eigen vloot. Op die manier kunnen de vliegtuigmaatschappijen de aankoop van duurdere nieuwe onderdelen uit de weg gaan.’
Tegelijkertijd waarschuwen verschillende analisten dat er momenteel zoveel vliegtuigen uit dienst worden genomen, dat er op de markt voor tweedehands onderdelen een overaanbod zou kunnen ontstaan.
Dataleverancier Cirium berekende dat tijdens de tweede helft van het voorbije decennium jaarlijks tussen vierhonderd en vijfhonderd vliegtuigen voor onderdelen werden ontmanteld of verschroot. Dat zal volgens het bedrijf de volgende drie jaar echter sterk kunnen oplopen. Daarbij wordt gewag gemaakt van mogelijk duizend vliegtuigen per jaar.
Consultant Naveo verwacht dat dit jaar tweeduizend vliegtuigen zullen worden afgeschreven of zullen worden geparkeerd om nooit meer in gebruik te worden genomen. Vorig jaar was er daarbij sprake van 680 toestellen vorig jaar.
‘Maar niet al die geparkeerde vliegtuigen zullen onmiddellijk worden ontmanteld,’ betoogt Richard Brown, directeur van Naveo. ‘Sommige luchtvaartmaatschappijen nemen een afwachtende houding aan voor het geval de marktomstandigheden zouden verbeteren.’
Grote vliegtuigen
Vooral grotere vliegtuigen worden massaal afgeschreven. Dat geldt onder meer voor exemplaren van de B747 van Boeing. Dat toestel is voorbijgestreefd en vele maatschappijen hebben nu beslist om die vloot voor de geplande pensionering uit dienst te nemen. Dit is ook het geval voor de modernere A380 van Airbus. Er is op de markt immers minder vraag naar deze mastodonten.
Bovendien is de luchtvaart momenteel grotendeels op binnenlandse of regionale vluchten teruggeplooid. Intercontinentale verbindingen blijven beperkt. Dit betekent echter ook dat er ook op de tweedehandsmarkt minder vraag zal kunnen worden opgemerkt naar onderdelen van de toestellen die traditioneel deze verbindingen verzorgden. Dit kan tot een belangrijke prijsdaling leiden.
Het Amerikaanse concern International Aircraft Associates (IAA) verwacht mogelijk tegen het einde van dit jaar een grote beweging op de markt. ‘Op dat ogenblik zullen verscheidene maatschappijen wellicht belangrijke knopen doorhakken,’ aldus Mitch Weinberg, voorzitter van het Amerikaanse bedrijf.
‘Mogelijk zullen velen beslissen om delen van hun vloot te verkopen, zodat ze een gedeelte van de gedane investeringen alsnog kunnen recupereren,’ aldus Mitch Weinberg, voorzitter van het Amerikaanse bedrijf. ‘Dit betekent echter dat de prijzen door het groeiende aanbod een daling zullen tonen.’