Key takeaways
- De winst voor belastingen van General Motors daalde door de tarieven.
- Sterke verkopen in de VS ondersteunden de prestaties van General Motors.
- General Motors heeft het schema voor de lancering van elektrische voertuigen aangepast.
General Motors heeft voor het tweede kwartaal een aangepaste winst voor belastingen gemeld van 3 miljard Amerikaanse dollar (2,56 miljard euro), een aanzienlijke daling ten opzichte van de bijna 3,5 miljard Amerikaanse dollar (2,99 miljard euro) in het eerste kwartaal. Het bedrijf schreef de daling toe aan de tarieven van president Trump, die een impact van meer dan 1 miljard Amerikaanse dollar (854 miljoen euro) op de winst hadden, ondanks inspanningen om het effect te minimaliseren.
In een brief aan aandeelhouders benadrukte CEO Mary Barra de veerkracht van het bedrijf in het licht van de uitdagingen als gevolg van fluctuerend handelsbeleid en technologische vooruitgang. Ze benadrukte dat het bedrijf streeft naar winstgevendheid op de lange termijn terwijl het zich aanpast aan deze veranderingen.
General Motors herzag in mei zijn verwachtingen voor het hele jaar vanwege prijsoverwegingen en voorspelde een aangepaste EBIT tussen 10 miljard Amerikaanse dollar (8,54 miljard euro) en 12,5 miljard Amerikaanse dollar (10,68 miljard euro). Dit is een verlaging ten opzichte van de oorspronkelijke prognose van januari van 13,7 tot 15,7 miljard Amerikaanse dollar (11,7 tot 13,4 miljard euro), waarin geen rekening werd gehouden met tarieven.
Goede omzet in VS ondanks tarieven
Ondanks de tariefgerelateerde tegenwind rapporteerde General Motors sterke verkopen in de VS in de eerste helft van het jaar, met 974.000 verkochte voertuigen alleen al in het tweede kwartaal. Deze sterke resultaten waren deels te danken aan consumenten die anticipeerden op mogelijke prijsstijgingen als gevolg van de tarieven.
Het bedrijf verwacht de komende maanden een grotere netto tariefimpact vanwege de timing van indirecte tariefkosten. Analisten van Deutsche Bank prezen General Motors’ voorraad- en kostendiscipline, ondanks de minder gunstige productieafdruk dan Ford.
Hoewel General Motors aanvankelijk streefde naar een volledig elektrische auto tegen 2035, heeft het sindsdien zijn tijdschema aangepast, omdat het erkent dat de consumentenvraag naar elektrische voertuigen langzamer is dan verwacht. (uv)

