Hoe kan je geld schenken en wat zijn de gevolgen van elke methode?

Je wilt jouw vrienden of familie wat geld schenken? Je kunt dat op verschillende manieren doen. Je moet bij elke methode wel rekening houden met wat de gevolgen kunnen zijn voor de personen aan wie je schenkt.


Key takeaways

  • Er bestaan drie methodes om geld te schenken.
  • In één van die gevallen moet je geen schenkbelastingen betalen, maar er schuilt wel een addertje onder het gras.
  • Het is ook mogelijk om een schenking te registreren zonder dat je een notaris moet bezoeken.

Duiding: Je kunt in België op verschillende manieren een schenking doen.

  • Allereerst heb je de hand- of bankgift. In dat geval geef je iemand cash of schrijf je een bedrag over naar zijn of haar rekening. Als je op die manier te werk gaat, moet je geen belastingen betalen op het geschonken bedrag.
    • Maar: Je moet wel rekening houden met de zogenaamde verdachte periode. Die bedraagt sinds de start van 2025 vijf jaar. Als de schenker binnen die periode sterft, komt de niet-geregistreerde schenking in de nalatenschap terecht en moet de begunstigde alsnog erfbelastingen betalen. En die tarieven kunnen fors oplopen. In rechte lijn betalen de nabestaanden tot 27 procent belastingen.
    • Verder is het belangrijk dat je “geschenk” in verhouding staat tot je vermogen. De algemene regel is hier dat je maximaal tot 1 procent van je totale vermogen mag schenken.
    • Vergeet niet dat andere nabestaanden de schenking eventueel kunnen betwisten.
  • Wil je meer zekerheid? Dan kan je kiezen voor een schenking via een notariële akte.
    • In dat geval moet je wel schenkbelastingen betalen. Je betaalt een tarief van 3 procent voor schenkingen in rechte lijn, en 7 procent voor schenkingen aan alle andere personen.
    • Als je vastgoed schenkt, moet je altijd een bezoekje brengen aan de notaris. Nabestaanden in rechte lijn en partners betalen dan tot 27 procent belastingen. Voor alle andere begunstigden kan dat tarief oplopen tot 40 procent.
    • Naast de schenkbelastingen moet je voor een schenking via een notariële akte ook notariskosten betalen.

Er bestaat een derde methode om geld te schenken

Opgemerkt: De financiële dienstverlener Easyvest laat weten dat er nog een derde optie bestaat, namelijk zelf een schenking registreren via MyMinFin.be. Die methode bestaat sinds 1 mei 2022.

  • Op die manier kan je een bezoek aan de notaris, en dus de notariskosten, vermijden. Bij een eigen registratie geniet je van dezelfde juridische zekerheid als bij een notariële akte.
  • Je moet in dat geval wel zelf al het papierwerk in orde brengen. “Stel een eenvoudig document op waarin de voorwaarden van de schenking staan, zoals het bedrag, de namen van partijen en de eventuele voorwaarden. Dit document, de pacte adjoint, is noodzakelijk voor de registratie”, laat de financiële dienstverlener weten.
  • Bovendien ben je in dit geval ook schenkingsrechten verschuldigd aan de staat.
  • Easyvest voegt eraan toe dat je bij zo’n schenking ook over de nodige kennis moet beschikken. “Zonder begeleiding van een notaris kan het moeilijker zijn om alle fiscale gevolgen correct in te schatten”, klinkt het.
  • De FOD Financiën laat op zijn site weten dat het ook mogelijk is om een roerende schenking via de post te laten registreren. Je verstuurt dan het document naar Gaston Crommenlaan 6 PB 446, te Gent (9050).
    • “Als de aanvraag aan de wettelijke voorwaarden voldoet, krijg je het eventuele betalingsbericht en het bewijs van registratie”, aldus de overheidsdienst. “Als de aanvraag niet aan de wettelijke voorwaarden voldoet, krijg je een weigeringsbericht met de reden van de weigering.”
Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.