Geen feestjes en horeca gesloten: grote kortingen voor champagne onderweg

De kans is groot dat de lockdown voordelig is voor liefhebbers van champagne. Door de verplichte horecasluiting, het gebrek aan feestjes en het feit dat er gewoon weinig te vieren valt, liggen de prijzen van flessen champagne een stuk lager dan anders.

De verwachting is dat er dit jaar wereldwijd maar 200 van de 300 miljoen beschikbare champagneflessen verkocht zullen worden, schrijft De Standaard. En dat was vóór de tweede coronaklap. ‘Ik hoor champagnehuizen waarbij de verkoop tot 50 procent gedaald is’, zegt wijnspecialist Alain Bloeykens in de krant. ‘Champagne drink je het best binnen het jaar, daarna verliest die aan frisheid. Er zullen dus inspanningen moeten gebeuren om de stock de deur uit te krijgen.’

Kortingen lijken onvermijdelijk om toch nog wat flessen te slijten tijdens de eindejaarsperiode. Supermarkten Lidl en Colruyt pakken ieder jaar uit met stuntprijzen, maar voor het eerst waagt ook Delhaize zich in de ring. ‘We maken een uitzonderlijke situatie mee waarbij we van onze leveranciers zelf aanbiedingen krijgen, omdat ze zelf nog met zeer grote volumes zitten’, zegt Delhaize-woordvoerder Roel Dekelver in diezelfde krant.

‘De naam en faam van topmerken is te groot om te gaan verkopen tegen dumpringprijzen.’

Specialist Alain Bloeykens

Flessen van 9,99 euro die in normale tijden het dubbele kosten: het is mogelijk. Maar aan een spotgoedkope Moët & Chandon of Veuve Clicquot moet u zich niet meteen verwachten. ‘Hun naam en faam is te groot om te gaan verkopen tegen dumpingprijzen. Liever even door de zure appel bijten’, denkt Bloeykens. ‘Topnamen hebben ook niet de gigantische volumes zoals die merken die vooral in de supermarkt verkocht worden.’

Net zoals deze coronacrisis in zijn geheel, zullen die lage prijzen een unieke situatie zijn, geeft de woordvoerder van Delhaize nog mee. ‘Want eens corona weg is en het normale leven zich herpakt, gaat alles weer naar het oude niveau’, besluit Dekelver.

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.