Geen enkele auto die de Zweedse constructeur Volvo in de toekomst zal bouwen, zal nog een hogere snelheid dan 180 kilometer per uur kunnen halen. Dat heeft Håkan Samuelsson, chief executive van Volvo, gezegd. De maatregel vormt een onderdeel van de plannen van Volvo om de veiligheid van zijn auto’s nog verder te verbeteren.
Veiligheid stond al in het toekomstplan Vision 2020 dat Samuelsson enkele jaren geleden al had voorgesteld. Daarin had hij te kennen gegeven dat Volvo vanaf volgend decennium bij verkeersongevallen geen zware of fatale verwondingen mocht veroorzaken. Volvo zal de eerste constructeur zijn die over zijn hele portfolio een snelheidsbeperking invoert. Er is wel een uitzondering voor politievoertuigen voorzien.
Wondermiddel
Volvo heeft altijd een grote nadruk gelegd op het veiligheidsaspect. “Ons onderzoek heeft daarin een aantal grote knelpunten geïdentificeerd,” zegt Samuelsson. “Er zijn een aantal elementen die het moeilijk maken om ongevallen met zwaargewonden of doden helemaal uit te sluiten.”
“Hoewel een snelheidsbeperking geen wondermiddel is, is zelfs één gered leven de moeite om maatregelen te nemen. Volvo wil een gesprek starten over de vraag of autoproducenten het recht of misschien zelfs de plicht hebben om technologie in auto’s te installeren die het gedrag van hun chauffeurs verandert. Die technologieën zouden overdreven snelheid, dronkenschap of verstrooidheid kunnen aanpakken.”
“Ook Volvo heeft geen antwoord op alle vragen, maar wij vinden dat wij in deze discussie een leiderschap moeten opnemen,” benadrukt Samuelsson. “Ook hier moet Volvo een pionier zijn.”
Geofencing
De Zweedse autobouwer gaf te kennen ook andere technologieën te overwegen om de veiligheid van het verkeer verder te verbeteren. Onder meer zou geofencing kunnen helpen om de snelheid van auto’s in de omgeving van scholen en ziekenhuizen te beperken.
Tevens zijn er plannen voor toepassingn die dronkenschap of verstrooidheid achter het stuur kunnen aanpakken. Daarop zal het bedrijf naar eigen zeggen binnenkort terugkomen.
De meeste auto’s kunnen snelheden van meer dan tweehonderd kilometer per uur halen. De Europese Unie overweegt om over drie jaar in nieuwe wagens de installatie van een intelligente snelheids-assistentie te verplichten. Die technologie zou auto’s aan de opgelegd snelheidslimieten houden.
De regels zouden echter niet van toepassing zijn buiten de Europese Unie. Toch zijn snelheidsbeperkingen in de autotechnologie niet onbestaande. De meeste Japanse constructeurs hebben in hun wagens voor de nationale markt al decennia een snelheidsbeperking tot 180 kilometer per uur geïnstalleerd.
Twee jaar geleden was overdreven snelheid zowel in de Verenigde Staten als Groot-Brittannië de oorzaak van ongeveer een kwart van alle verkeersdoden.