Gazprom heeft al ruim één derde Europese gasmarkt in handen

Het Russische concern Gazprom heeft inmiddels een aandeel van 34 procent op de Europese gasmarkt. Dat heeft Alexey Miller, chief executive van Gazprom, bekend gemaakt.Het jaar voordien had het concern nog een aandeel van 31 procent op de Europese gasmarkt. Gazprom verkocht in het buitenland vorig jaar een recordvolume van nagenoeg 180 miljard kubieke meter gas. Dat betekende een stijging met 12,5 procent tegenover het jaar voordien.Gazprom, dat door de Russische staat wordt gecontroleerd, boekte daarmee volgens Miller een recordexport. Ook de binnenlandse verkoop nam toe, waarbij Miller erop wees dat de gasconsumptie een indicator voor de economische groei van een land.Gazprom produceerde vorig jaar een volume van 419 miljard kubieke meter. Er werd aan toegevoegd dat 150 miljard kubieke meter capaciteit onbenut bleef om ook de volgende jaren tijdens koude winters te kunnen voldoen aan een toenemende Europese vraag.

Diversificatie

De Europese Unie importeert nagenoeg de helft van zijn totale gasconsumptie, maar begint zich steeds meer zorgen te maken over de dominante positie van invoerder Gazprom.Gewezen wordt daarbij naar het conflict tussen Rusland en Oekraïne, voor Gazprom een transitland naar de Europese klanten. Omdat Rusland niet langer aan Oekraïne gas wou leveren, kwam immers ook de bevoorrading van Europa in het gedrang.Gewaarschuwd wordt dat een aantal Oost-Europese landen nagenoeg volledig afhankelijk zijn geworden van Russisch gas en Gazprom wordt er door Europa van verdacht die dominante positie te gebruiken om zijn prijzen te verhogen.De Europese Unie wil zijn aankopen van gas dan ook diversifiëren. Onder meer wordt gekeken naar alternatieve producenten, zoals Azerbeidzjan, of naar vloeibaar gas, dat minder blootgesteld is aan geopolitieke problemen.Gazprom wil daarentegen een aantal nieuwe pijpleidingen bouwen om nog meer gas naar Europa te kunnen uitvoeren. Gazprom zegt de enige leverancier te zijn die kan garanderen aan de groeiende gasbehoefte van zijn Europese klanten te kunnen blijven voldoen. (mah)