Gamingplatform Twitch test multiplayer-advertenties

Vanaf vandaag kan u op streamingsite Twitch multiplayer-advertenties terugvinden. Dat moet kijkers aansporen om toch advertenties mee te pikken.

Streamingsites en de advertentiemarkt: het is een beetje een haat-liefdeverhouding. Bij Twitch, een streamingsite die vooral gebruikt wordt door gamers, zijn ze al even op zoek naar een nieuw advertentiemodel. De multiplayer-modus moet meer vrijheid geven aan de streamers en aan de kijkers.

Multiplayer?

Hoe werkt het concreet? Een streamer beslist zelf tijdens de uitzending wanneer er een advertentie komt. Die wordt vervolgens aan alle kijkers getoond. Op het einde van de reclamespot komt er een poll waar de kijkers dan op moeten reageren. Per reactie krijgt de streamer een beloning. Cruciaal is dat dat live en tegelijk gebeurt, vandaar de multiplayer-referentie.

Dat moet beter werken dan weg te klikken advertenties of video die midden in een stream op een willekeurig moment komt binnengevallen. Daarom experimenteert Twitch sinds september met nieuwe modellen. Het gaat dan om bijvoorbeeld niet weg te klikken filmpjes die in de stream passeren. Ook adblockers werden geblokkeerd. De interactieve reclame moet fans aanzetten om hun streamers actief te steunen en natuurlijk de advertentie te bekijken.

Makers helpen

‘In de geest van Twitch willen we dat onze makers en fans de kans hebben om alles samen te beleven en hun favoriete makers een handje helpen’, reageert een Twitch-woordvoerder bij techwebsite The Verge.

Dat wil niet zeggen dat de lopende advertenties onderbroken zullen worden. Voor streamers betekent dat tijdelijk twee keer aan de kassa passeren. Hoewel de opbrengst daarvoor vrij laag is, verdienen ze daar ook een bedrag per 1.000 kijkers.

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.