Game-industrie scoort records: we spelen steeds meer online

De gamingmarkt was in 2019 goed voor een omzet van 109 miljard dollar. Dat is een nieuw record. Online games zouden tegen 2024 dan weer de grootste groei kennen.

Gaming is een bloeiende industrie, dat tonen de cijfers van SuperData. Afgelopen jaar was de hele gamingmarkt 109 miljard dollar waard. Dat is een nieuw record.

Opvallend is waar die groei precies zit. Consoles en de bijbehorende games zijn nog steeds de belangrijkste component van de groei in de industrie. Maar supersnel internet heeft vooral online gaming een boost gegeven.

Freemium, multiplatform

Enerzijds zien we vooral groei in de freemium-games. De bekendste is wellicht Fortnite. Dat spel is u ongetwijfeld bekend als u jonge kinderen of tieners in huis heeft. Fortnite brak vorig jaar records, maar is dit jaar nog steeds goed voor 1,61 miljard euro aan omzet. Scoorden ook goed: Candy Crush, League of Legends en Pokémon GO.

Fortnite is natuurlijk gratis, maar in het spel kan u wel aankopen doen. Tel daarbij op dat het spel op alle schermen kan gespeeld worden en u ziet meteen twee belangrijke trends in het gaming-landschap opduiken.

Premium

De inkomsten van ‘gewone’ of premium games daalden met 5 procent. Toch blijven zij een belangrijke component. FIFA 19 (EA) staat bovenaan de lijst met 703 miljoen euro aan inkomsten. FIFA 20 doet het (nog) niet zo goed, maar is maar drie maanden uit.

Daarnaast scoorden ook Grand Theft Auto V, Call of Duty: Modern Warfare en Call of Duty: Black Ops IIII.

De toekomst van online gaming

Volgens analisten zou tegen 2024 ongeveer een miljard mensen online gamen. De hele sector zou aangroeien aan een tempo van 1 procent per jaar, goed voor 17,8 miljard dollar in 2024.

De grootste markt zit in China, op de voet gevolgd door de Verenigde Staten. Daarna volgen Japan, Zuid-Korea en Groot-Brittannië.

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.