Key takeaways
- De iconische zelfportretten van Frida Kahlo hebben haar gezicht over de hele wereld herkenbaar gemaakt.
- Een zeldzaam zelfportret van de beroemde Mexicaanse kunstenares wordt bij Sotheby’s geveild en zou records kunnen breken.
- De heropleving van de interesse in het surrealisme, een eeuw na het invloedrijke manifest van schrijver André Breton, is duidelijk te zien in de stijgende prijzen van werken van de beweging.
De iconische zelfportretten van Frida Kahlo hebben haar gezicht over de hele wereld herkenbaar gemaakt. Een zeldzaam zelfportret van de beroemde Mexicaanse kunstenares wordt bij Sotheby’s geveild en zou records kunnen breken.
“El sueño (La cama)” (De droom, (Het bed)) zal naar schatting tussen de 40 en 60 miljoen dollar (34-51 miljoen euro) opbrengen. Als dit een succes wordt, zou het het huidige record voor een werk van een vrouwelijke kunstenaar kunnen overtreffen, dat in handen is van Georgia O’Keefe’s “Jimson Weed/White Flower No. 1”, dat in 2014 voor 44,4 miljoen dollar (37,8 miljoen euro) werd verkocht. Terwijl Kahlo’s “Diego and I” in 2021 34,9 miljoen dollar (29,7 miljoen euro) opbracht, zouden haar schilderijen privé voor nog hogere bedragen van eigenaar zijn gewisseld.
Zeldzaamheid
Julian Dawes, vice-president van Sotheby’s en hoofd van impressionistische en moderne kunst voor Amerika, benadrukt de zeldzaamheid en het belang van het schilderij. “Het is niet alleen een van Kahlo’s belangrijkste werken, maar ook een van de weinige die buiten Mexico bestaat en geen deel uitmaakt van een museumcollectie,” legt hij uit.
Kahlo’s krachtige zelfportretten tonen vaak haar persoonlijke worstelingen en ervaringen. Een ernstig busongeluk op 18-jarige leeftijd bezorgde haar levenslange pijn, waardoor ze begon te schilderen terwijl ze bedlegerig was. Ze onderging talloze operaties aan haar beschadigde wervelkolom en bekken en droeg gipsverband tot aan haar dood in 1954.
Psychologisch zelfportret
Geschilderd in 1940, “El sueño (La cama)” toont Kahlo liggend in een hemelbed tegen een lichtblauwe lucht. Klimplanten verstrengelen zich met de kunstenares, terwijl een skeletfiguur die een dynamietdraad draagt en een boeket bloemen vasthoudt op het baldakijn rust. Deze visueel rijke compositie zit vol symboliek en roept een allegorische betekenis op.
Dawes beschouwt dit als een diep psychologisch zelfportret gemaakt tijdens Kahlo’s artistieke hoogtijdagen. Hij merkt op dat Kahlo tussen eind jaren 1930 en begin jaren 1940 enkele van haar meest uitzonderlijke werken maakte, ondanks haar moeizame liefdesrelatie met Diego Rivera en voortdurende gezondheidsproblemen.
Surrealisme
De heropleving van de interesse in het surrealisme, een eeuw na het invloedrijke manifest van André Breton, is duidelijk te zien in de stijgende prijzen van werken van de beweging. Volgens gegevens van Sotheby’s is het aandeel van het surrealisme in de kunstmarkt tussen 2018 en 2024 aanzienlijk gestegen. Vorig jaar vestigde René Magritte’s “L’empire des lumières” een record voor een surrealistisch werk toen het voor 121,2 miljoen dollar (103 miljoen euro) werd verkocht.
Hoewel Kahlo weigerde om als surrealist gecategoriseerd te worden, stelt Dawes dat haar verkenning van het onderbewustzijn en haar gebruik van buitenaardse beelden haar in lijn brengt met deze artistieke traditie. Hij suggereert dat de parallellen tussen de jaren 1920 en 2020 – beide gekenmerkt door wereldwijde crises, oorlogen en sociale onrust – bijdragen aan de hernieuwde aantrekkingskracht van het surrealisme.
“El sueño (La cama)” is momenteel te zien bij Sotheby’s in Londen voordat het aan een wereldtournee begint die Abu Dhabi, Hong Kong en Parijs omvat. De langverwachte veiling zal op 8 november in New York plaatsvinden. (uv)
Volg Business AM ook op Google Nieuws
Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!

