Franse wijn moet zich heruitvinden: “Men had niet op veranderend consumentengedrag gerekend”

De Franse wijn zit in de problemen. Veel overtollige wijn wordt weggegooid. De sector moet zich aanpassen, klinkt het. Seppe Tramet van Tramet Wines and Spirits legt uit hoe dat zit.


Beluister hier het volledige gesprek met Seppe Tramet:


De essentie: Consumenten willen lichtere wijnen en zijn meer op zoek naar kleinere producenten. Grotere wijnproducenten blijven achter. Frankrijk heeft het lastig om zich aan te passen aan de nieuwe situatie.

  • Tramet situeert waar het probleem zit: “De grootste problemen bevinden zich bij de Bordeaux, de Champagne, de Rhône en dan in het zuiden ook bij de Languedoc-Roussillon. Sommige wijndomeinen zijn helemaal mee, maar anderen blijven bij hun eigen visie.”
  • “De meeste mensen zijn ondertussen meer op zoek naar wijnen met een verhaal en niet meer de grote producenten. De kleinere producenten spelen meer op kwaliteit dan op naam. Vandaar dat er veel stock overblijft. De Franse regering moet heel veel geld uitgeven om de wijn naar een alcoholdistillatie te brengen.”

Franse wijn verandert, maar niet snel genoeg

  • “Mensen houden niet meer van zware en lompe wijn. Ook wanneer wijn aan eten gekoppeld wordt, gaan mensen liever lichtere wijnen drinken. Sommige wijnproducenten in de Bordeaux beginnen daar wel mee, maar dat is omdat er een nieuwe generatie is ontstaan. De hotelscholen komen een masterclass geven aan die nieuwe generatie sommeliers. Men is aan het veranderen, maar het gebeurt nog niet genoeg.”
  • Tramet: “Vroeger was Frankrijk het wijnland. Op een paar jaar zijn Italië, Spanje, Portugal en Duitsland heel hard vooruit gegaan, en dat heeft Frankrijk nog niet kunnen verkroppen. We hebben ook nieuwe wereldwijnen: Australië, Chili…”
  • “We gaan het veel breder zoeken, dus mensen hebben ook veel meer keus en gaan ook nieuwe dingen ontdekken. En daar had Frankrijk niet op gerekend. Het hoopt nog steeds dat de meeste mensen terug gaan keren naar naar wat het vroeger was.” (as)
Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.