Franse bubbelwijn legt prosecco en cava het vuur aan de schenen

Frankrijk lijkt met de Cremant een wapen gevonden om zijn aandeel op de internationale schuimwijn-markt te beschermen en terug te winnen. Dat zegt onder meer Will Lyons, wijncriticus van de Britse krant The Times.

Verwezen wordt onder meer naar getuigenissen van de Britse winkelketen Sainsbury’s, dat van een sterke verkoop van zijn voorraden Cremant de Loire – tegen een prijs van 9 pond per fles – gewag maakt. Daarmee wordt de Cremant als een belangrijke concurrent genoemd voor de Italiaanse Prosecco, die op zijn beurt zichzelf de voorbije jaren steeds meer als een goedkope bedreiging voor de Franse champagne-wijnen had opgeworpen. Sainsbury zegt tijdens de eindejaarsperiode wellicht 40 procent meer Cremant-voorraden te zullen verkopen dan oorspronkelijk was ingeschat.

Kwaliteit

“Prosecco blijft weliswaar een grote populariteit genieten, maar critici hebben opgeworpen dat de grote vraag naar het product de kwaliteit van de wijn heeft aangetast en tot tekorten op de markt heeft geleid,” aldus nog The Times. Vele wijnkenners kiezen volgens Will Lyons al verscheidene jaren voor Cremant. De naam heeft immers betrekking op elke Franse schuimwijn die buiten de beschermde Champagne-regio wordt gemaakt, maar wel dezelfde productie-methode volgt. Hij zegt dat onder meer de Loire, Elzas, Jura en Bordeaux schitterende Cremants op de markt hebben gebracht. Ook de Britse wijnverkoper The Majestic benadrukt de de Cremants de Loire bij het publiek bijzonder populair zijn gebleken. The Times voegt er aan toe dat de positie van Prosecco verder wordt bedreigd door de opkomst van Lambrusco uit Italië en Cava uit Spanje. Er wordt nog opgemerkt dat dit jaar in Groot-Brittannië 31,6 miljoen gallons schuimwijnen zullen worden verkocht. Dat betekent nagenoeg een verdubbeling tegenover vijf jaar geleden, toen een verkoop van 17,6 miljoen gallons werd gemeld. De laatste dag voor kerstmis zorgt in Groot-Brittannië jaarlijks voor een recordverkoop aan schuimwijnen. (mah)