Key takeaways
- Franse marinevliegtuigen ondervonden op 15 januari radiostoring en radar targeting door Russische strijdkrachten tijdens het monitoren van onderzeese kabels in internationale wateren.
- Het incident werd door Franse militaire functionarissen gekarakteriseerd als een agressieve daad, maar escaleerde niet door het professionele gedrag van de Franse bemanning.
- Dit soort incidenten wordt als “vrij ernstig” beschouwd, maar is helaas niet uniek. In de afgelopen maanden zijn verschillende soortgelijke incidenten gemeld met beschadigde onderzeese telecommunicatie- en elektriciteitskabels in de Oostzee.
Een Frans marinevliegtuig dat deelnam aan NAVO-operaties om onderzeese kabels in de Oostzee te bewaken, werd op 15 januari het doelwit van Russische strijdkrachten. Tijdens zijn surveillancemissie ondervond het vliegtuig radiostoring en werd het verlicht door een radar die ontworpen is om te richten. Het incident vond plaats in internationale wateren en werd door Franse militaire functionarissen beschreven als een agressieve actie.
Respons van Franse en NAVO autoriteiten
De woordvoerder van de Franse strijdkrachten, kolonel Guillaume Vernet, omschreef de actie als het “uitlichten” van ons vliegtuig door een radar terwijl het in internationale wateren opereerde. In militaire terminologie verwijst “belichting” naar het richten van een specifiek object met een radar. Vernet verklaarde dat dergelijke acties niet ongewoon zijn in deze regio en erop wijzen dat Rusland niet passief blijft.
Escalatie en onderzoek
Hoewel de Russische regering haar afkeuring over de aanwezigheid van het Franse vliegtuig op een gematigde manier heeft geuit, heeft het professionele gedrag van de Franse bemanning escalatie van de situatie voorkomen. De bemanning zette met succes hun missie voort terwijl verder conflict werd vermeden. Vernet benadrukte dat een directe aanval op een NAVO-vliegtuig zou kunnen leiden tot een snelle en ernstige escalatie met de alliantie, een gevolg dat Rusland waarschijnlijk wilde vermijden.
Bredere context
Dit type incident met een Frans vliegtuig wordt als “vrij ernstig” beschouwd, maar is helaas niet uniek. Generaal Christopher Cavoli, commandant van de NAVO-strijdkrachten in Europa, erkende dit tijdens een persconferentie in Brussel. Hij verklaarde dat dergelijke incidenten vaak voorkomen en zich uitstrekken tot over de grenzen van Europa. Het Franse toestel Atlantic 2 was woensdag vertrokken vanuit Bretagne. Tijdens zijn bijna vijf uur durende operatie voor de kust van Zweden en de Baltische staten controleerde het ongeveer 200 schepen, voornamelijk civiele schepen. Er werden echter geen verdachte activiteiten ontdekt.
Recente incidenten in de Oostzee
De afgelopen maanden zijn er verschillende incidenten geweest met beschadigde onderzeese telecommunicatie- en stroomkabels in de Oostzee. Europese leiders en experts vermoeden dat deze beschadigingen deel uitmaken van een “hybride oorlog” die door Rusland wordt georkestreerd. In het bijzonder werd op 25 december de EstLink 2 elektriciteitskabel die Finland en Estland verbindt beschadigd, samen met vier andere communicatiekabels. Deze incidenten volgden op soortgelijke schade aan twee communicatiekabels in Zweedse wateren enkele weken eerder. De Finse politie is een onderzoek gestart naar de vermoedelijke sabotage van deze kabels. Ze denken dat de Eagle S, een tanker die onder de vlag van de Cookeilanden vaart en mogelijk deel uitmaakt van de Russische “spookvloot”, hierbij betrokken is. Het schip is in beslag genomen voor nader onderzoek als onderdeel van het lopende onderzoek.
Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!