De Franse mijnbouwgroep Imerys heeft de exploitatie aangekondigd van een van Europa’s grootste lithiummijnen.
Europa binnenkort leider in lithiumproductie? Frankrijk kondigt grote mijnbouw aan
Waarom is dit belangrijk?
Tech- en energiebedrijven zijn op zoek naar nieuwe bronnen van lithium: een metaal dat van cruciaal belang is bij de productie van batterijen voor elektrische wagens en andere elektronica. Met het oog op een elektrische toekomst, voorspelt de EU dat de productie hiervan de komende jaren exponentieel zal stijgen. Om het hoofd te bieden aan die stijgende vraag, neemt Frankrijk nu het voortouw.De essentie: Frankrijk wil de Europese koploper worden in de wereldwijde strijd om lithium.
- De nieuwste site van Imerys zal vanaf 2028 in werking treden. Het mijnbouwproject in Beauvoir (Allier) zal daarbij jaarlijks zo’n 34.000 ton lithiumhydroxide produceren en 700.000 elektrische voertuigen voorzien van lithium-ionbatterijen. Verder maakt het project plaats voor 1.000 nieuwe banen.
- De bekendmaking is een grote duw in de rug van Europa, dat bijna al haar lithium importeert uit Australië, Chili en China wegens gebrek aan eigen mijnen. Het bedrijf zet daarmee de toon binnen de Europese batterijmarkt.
- “De nieuwe mijn moet een duurzame en concurrerende bevoorradingsbron zijn voor Franse en Europese autofabrikanten. Het zal een grote bijdrage leveren aan het aangaan van de uitdagingen van de energietransitie”, aldus Alessandro Dazza, CEO van het bedrijf, in een persbericht.
- Door gebruik te maken van koolstofvrije elektriciteit, zal ook de ecologische voetafdruk een pak lager liggen dan bij niet-Europese concurrenten.
Opmerkelijk: De EU voorspelt dat het lithiumverbruik tussen 2020 en 2030 met 1.700 procent zal stijgen.
- Op de weg naar een elektrische toekomst, zet de EU vanaf 2035 de verkoop van auto’s met een verbrandingsmotor stop. Dat maakt de productie van lithium een uiterst cruciaal element voor autofabrikanten.
- Ondanks het gebrek aan eigen productie, verwacht de Europese Commissie niettemin tegen 2025 minstens 80 procent van de behoeften van haar auto-industrie te kunnen inlossen.
(jvdh)