Key takeaways
- Het Universele EV-platform van Ford zal de productie van betaalbare elektrische voertuigen mogelijk maken.
- Het platform maakt gebruik van innovatieve LFP-batterijen en een gestroomlijnd assemblageproces om de kosten te verlagen en de efficiëntie te verhogen.
- Ford streeft naar lagere eigendomskosten over vijf jaar in vergelijking met een gebruikte Tesla Model Y.
Ford is klaar om de markt van elektrische voertuigen op te schudden met zijn innovatieve Universal EV platform. Het platform zal de basis vormen van een familie van betaalbare elektrische voertuigen, te beginnen met een middelgrote vierdeurs elektrische pick-up die rond de 30.000 dollar (25.854,27 euro) kost.
Prioriteit voor waarde en klanttevredenheid
Ford CEO Jim Farley benadrukte de toewijding van het bedrijf aan het leveren van uitzonderlijke waarde en klanttevredenheid door middel van ontwerp, innovatie, flexibiliteit, ruimte, rijplezier en eigendomskosten. Hij vergeleek de aanpak van Ford met eerdere pogingen van autofabrikanten uit Detroit en benadrukte het vermogen van het Universal EV-platform om de kosten aanzienlijk te verlagen en de efficiëntie te maximaliseren.
De integratie van prismatische LFP batterijen is een belangrijke differentiator, waardoor Ford de eerste autofabrikant is die deze batterijen in de VS produceert. Dit verlaagt niet alleen de kosten, maar maakt ook waardevolle binnenruimte vrij. Het platform zelf heeft 20 procent minder onderdelen dan gemiddelde auto’s, 25 procent minder bevestigingsmiddelen en een gestroomlijnd assemblageproces dat zich vertaalt in 15 procent snellere bouwtijden.
Lagere eigendomskosten dan Tesla
Farley belooft dat het Universal EV-platform over een periode van vijf jaar lagere eigendomskosten zal opleveren dan een drie jaar oude gebruikte Tesla Model Y. Dit wordt bereikt door aanzienlijke efficiëntieverbeteringen, zoals blijkt uit een kabelboom die 4.000 ft (1.219,2 meter) korter en 10 kg lichter is. De LFP-batterijen liggen plat onder de vloer, waardoor het rijgedrag verbetert, het geluid wordt geminimaliseerd en de binnenruimte wordt gemaximaliseerd, die groter is dan die van de nieuwste Toyota RAV4.
Fords Chief EV Officer Doug Field heeft zich laten inspireren door het iconische Model T om een voertuig te creëren dat het nut overstijgt. De elektrische pick-up belooft een opwindende rijervaring met een tijd van 0-60 km/u die vergelijkbaar is met die van de Mustang EcoBoost en meer downforce.
Meer details over de elektrische middelgrote pick-up, waaronder de actieradius, de grootte van de batterij en de oplaadtijden, worden binnenkort bekendgemaakt. De levering aan klanten staat gepland voor 2027, na een grote investering van 5 miljard dollar (4,31 miljard euro) in Fords assemblagecomplex in Louisville, waardoor bijna 4.000 banen worden gecreëerd.

