Key takeaways
- Het management van Ford wil de komende drie jaar in Keulen 2.900 banen schrappen.
- Hele afdelingen met elk tussen de vier en 400 werknemers worden geschrapt als gevolg van herstructureringsplannen.
- De productie van elektrische voertuigen blijft ondanks deze bezuinigingen onaangetast.
De aangekondigde plannen van het management van Ford om de komende drie jaar in Keulen 2.900 banen te schrappen, hebben tot onrust geleid onder werknemers en hun vertegenwoordigers. Deze drastische inkrimping, ongeveer een kwart van het huidige personeelsbestand, heeft felle kritiek gekregen van de Ondernemingsraad, die het “brutaal” en “onaanvaardbaar” vindt.
David Lüdtke, de woordvoerder van IG Metall voor Ford, waarschuwde dat dit plan, als het wordt uitgevoerd, de vestiging in Keulen effectief zou ontmantelen, wat zou leiden tot een geleidelijke achteruitgang. Het management zweeg publiekelijk over specifieke details, maar deelde onlangs de concrete herstructureringsplannen met de ondernemingsraad.
Reactie en gevolgen voor de werknemers
De ondernemingsraad heeft een grootschalige bijeenkomst voor werknemers belegd, met naar schatting 8000 deelnemers, om deze plannen te bespreken. Benjamin Gruschka, vertegenwoordiger van IG Metall en hoofd van de ondernemingsraad van Ford Duitsland, beschreef de situatie als een afwijking van typische afslankingsmaatregelen. Hij legde uit dat hele afdelingen, die elk tussen de vier en 400 werknemers in dienst hebben, worden geëlimineerd, wat leidt tot een sfeer van sombere reflectie en emotioneel leed onder de werknemers.
Restructureringsplannen en uitbesteding
Gruschka onthulde dat tijdens zijn besprekingen met het management werd benadrukt dat ze zich alleen willen concentreren op de kernactiviteiten: het ontwerpen en produceren van auto’s. Dit betekent dat alle activiteiten van het bedrijf moeten worden heroverwogen. Dit betekent dat alle nevenactiviteiten, inclusief productiediensten, onderdelenproductie, auto-onderdelen, serviceaanbod, onderhoud, reparaties en revisies, opnieuw moeten worden bekeken. Hoewel Gruschka vaag bleef over de specifieke gebieden die worden getroffen, suggereren insiderrapporten dat functies zoals veiligheid op de werkplek en de bedrijfskantine mogelijk worden uitbesteed aan externe leveranciers.
De productie van elektrische voertuigen blijft onaangetast
Ondanks deze bezuinigingen blijft de productie van elektrische voertuigen in Keulen – waar momenteel twee modellen worden gemaakt – onaangetast. In deze sector werken ongeveer 2.500 mensen, die momenteel werktijdverkorting hebben vanwege de tegenvallende verkoop. Gruschka uitte scherpe kritiek op het management voor misstappen in het verleden en stelde dat werknemers nu de dupe zijn van de gevolgen daarvan. Hij benadrukte de dringende behoefte aan een alomvattende visie en toekomststrategie voor de vestiging in Keulen en benadrukte dat “auto’s opnieuw moeten worden uitgevonden” in het licht van de toenemende populariteit van elektrische voertuigen, die hij omschreef als “mobiele computers op wielen”.
Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!