Ford-verkoop blijft bergaf gaan in China

Op de dag dat elektrische automaker Tesla 14 procent stijgt op de beurs, na een eerdere opstoot van 20 procent, gaat het aandeel van Ford 9,5 procent omlaag nabeurs. De slechte resultaten hebben daar alles mee te maken.

Financieel directeur Tim Stone wond er geen doekjes om dinsdagavond. ‘De resultaten waren niet OK in 2019’, zei hij. ‘Maar als ik naar 2020 en later kijk, ben ik optimistisch’, klonk het meteen verzoenend. Al benadrukte hij dat de potentiële impact van het coronavirus in China nog niet in de vooruitzichten zit verwerkt.

De verkoop van Ford klapte vorig jaar dan ook verder in elkaar in China. De automaker uit Detroit verloor over het volledige jaar 771 miljoen dollar in het Aziatische land, waarvan 207 miljoen in het vierde kwartaal. In 2018 was er al 1,5 miljard afgegaan. De Chinese verkoop daalde met 26 procent op jaarbasis en het marktaandeel ging van 2,3 tot 2 procent.

Ford doet het al langer slecht in China. Al drie jaar op rij daalt de verkoop. In 2018 was de daling het grootst met 37 procent. Hoe het coronavirus, dat zich pas na Nieuwjaar verspreidde, 2020 gaat beïnvloeden, is nog niet duidelijk. Ford kon daar ook nog niets over zeggen.

‘Veranderen’

Maar ook in de rest van de wereld doet Ford het niet goed. Het totale nettoverlies van het bedrijf komt op 1,7 miljard dollar in het vierde kwartaal. Een jaar eerder was dat nog 100 miljoen. Ook de omzet viel met 5 procent terug tot 39,7 miljard dollar, maar kwam daarmee wel boven de analistenverwachtingen uit.

CEO Jim Hackett was in een call met analisten eerlijk over de uitdagingen van Ford. Het zit middenin een transformatie naar meer elektrische voertuigen en gebruik van nieuwe technologie, maar die is nog lang niet rond. ‘We kunnen niet blijven dansen op twee benen’, klonk het. ‘Dit bedrijf moet veranderen.’

Dividend

Financieel directeur Stone vroeg beleggers geduld te hebben met de herstructurering. Ford bespaarde al 3,7 miljard van de 11 miljard dollar die het vooropgesteld had en verwacht dit jaar nog eens 1,4 miljard te knippen.

Het dividend blijft met 15 cent per aandeel even hoog. Dat kost Ford 2,4 miljard dollar.

Beleggers waren niet te spreken over de cijfers. Ze stuurden het aandeel 9,5 procent lager in de nabeurshandel, net op een moment dat Tesla twee dagen na elkaar een geweldige sprong maakte. Maandag steeg het aandeel 20 procent in één dag, dinsdag 14 procent. De elektrische automaker is nu 160 miljard waard, meer dan vier keer de 36,4 miljard van Ford.

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.