Wie thuis een elektrische bedrijfswagen oplaadt, krijgt doorgaans de kosten terugbetaald door de werkgever. Dat is belastingvrij, maar de fiscus verwachtte tot nu toe dat je de terugbetaling gebeurde op basis van de werkelijk kosten, iets wat volgens bedrijven in de praktijk ondoenbaar is. In een nieuwe omzendbrief laat de belastingdienst nu weten dat er voortaan met vaste tarieven gewerkt mag worden.
Key takeaways
- De terugbetaling van de oplaadkosten van een elektrische bedrijfswagen mag nu gebeuren op basis van vaste tarieven. Tot nu toe eiste de fiscus dat die berekening werd gemaakt op basis van het effectieve verbruik.
- Op die manier wordt vermeden dat werknemers met zo’n auto honderden euro’s extra belastingen moeten betalen.
- Het gaat weliswaar om een tijdelijke maatregel. “De ontwikkeling van nieuwe technologische hulpmiddelen moet deze tolerantie op termijn overbodig maken”, aldus ontslagnemend minister van Financiën Vincent Van Peteghem (cd&v).
Context: De werkgever betaalt doorgaans de kosten terug wanneer je thuis een elektrische bedrijfswagen oplaadt.
- De terugbetaling is belastingvrij zolang er aan enkele voorwaarden wordt voldaan. Een daarvan is dat de terugbetaling van oplaadkosten moet gebeuren op basis van de werkelijke stroomkosten.
- Bedrijven hekelen al een tijdje dat systeem omdat die werkelijke kosten verschillen voor elke medewerker en afhankelijk is van tal van factoren. Zo bepaalt niet alleen het type contract hoeveel je voor stroom betaalt, maar afhankelijk van je energiecontract is ook het moment van de dag waarop je je auto laadt van belang. Voorts beschikken sommige mensen over groene technologie, zoals zonnepanelen, wat ook een impact heeft op het energietarief.
- Daarom hanteren de meeste werkgevers de gemiddelde elektriciteitsprijs in ons land. Die wordt door de federale energieregulator CREG maandelijks berekend en gepubliceerd.
Vaste tarieven voor terugbetaling oplaadkosten elektrische bedrijfswagen toegelaten
In het nieuws: De fiscus schept nu meer klaarheid in een omzendbrief, meldt HLN.be.
- Daarin bevestigt de belastingdienst dat er nu effectief gebruikgemaakt mag worden van vaste tarieven, zoals berekend door de CREG.
- Er wordt wel benadrukt dat het basisprincipe blijft dat de werkelijke laadkosten moeten worden terugbetaald. “De rondzendbrief biedt een oplossing voor de administratieve last die vandaag nog gepaard gaat met het bepalen van die werkelijke kost”, valt te horen.
- Vincent Van Peteghem (cd&v), ontslagnemend minister van Financiën, laat tegenover HLN.be weten dat het om een tijdelijke maatregel gaat.
- “De ontwikkeling van nieuwe technologische hulpmiddelen moet deze tolerantie op termijn overbodig maken. We zien nu al dat nieuwe technologieën op de markt komen, maar dat ze nog volop in gebruik moeten worden genomen”, aldus Van Peteghem.
Ook dit: Dankzij de nieuwe regeling moeten de bestuurders niet langer vrezen dat ze honderden euro’s extra belastingen moeten betalen. Want wanneer de terugbetaling van de laadkosten niet precies overeenkomt met de werkelijke elektriciteitskosten, zijn er alsnog belastingen verschuldigd. Nu gaat dat dus wel het geval zijn.