Familie Lidl rijker dan concurrenten van Aldi

Bij de elite van de Duitse industrie beschikt de familiale groep rond retailer Lidl inmiddels over een groter vermogen dan de eigenaars van aartsrivaal Aldi. De absolute toppositie blijft echter gereserveerd voor de familie achter machinebouwer Schaeffler. Dat blijkt uit een berekening van het economische magazine Bilanz.

De cijfers van het magazine tonen dat Maria-Elisabeth Schaeffler-Thumann over een vermogen van 25 miljard euro beschikt. Op de tweede plaats staat de familie Reimann, eigenaar van het cosmeticaconcern Coty en de groep Reckitt-Benckiser, producent van huishoudelijke producten, met een vermogen van 23 miljard euro.

Ook vorig jaar stond de familie Schaeffler, met bandenfabrikant Continental ook toeleverancier van de autosector, met een vermogen van 21,5 miljard euro op de eerste plaats. Toen was de tweede plaats echter voor de familie van Karl Albrecht, de man achter discounter Aldi Süd. Een positie lager stonden de nakomelingen van Theo Albrecht, uitbouwer van Aldi Nord.

Inleveren

Daarvoor was de ranglijst gedurende decennia gedurende decennia door beide Aldi-stambomen aangevoerd. Nu zijn de erfgenamen van Aldi-Süd met een vermogen van 19 miljard euro tot een vierde plaats teruggezakt. Nog twee plaatsen verder staan de nakomelingen van Aldi-Nord met een vermogen van 16 miljard euro.

Bilanz merkt op dat de familie Reimann vorig jaar nog op een vijfde plaats stond. Die positie wordt nu ingenomen door Susanne Klatten, erfgename van autobouwer Bayerische Motor Werke (BMW). Twee plaatsen lager staat haar broer Stefan Quandt, gevolgd door de familie van schroevenproducent Reinhold Würth en Hasso Plattner, oprichter van het software-concern SAP.

De toptien wordt afgesloten door de familie Thiele, eigenaars van de groep Knorr-Bremse, producent van onder meer remsystemen voor vrachtwagens en treinen. Binnen de top vijftig hebben het voorbije jaar alleen de families Otto en Haub (Tengelmann) en Samwer (Rocket Internet) rijkdom moeten inleveren. (mah)

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.