Exodus van Japanse automakers in Rusland: Mazda overweegt exit na Toyota

Exodus van Japanse automakers in Rusland: Mazda overweegt exit na Toyota
(Getty Images)

Mitsubishi, Nissan, Toyota en Mazda schakelen hun productie in Rusland trapsgewijs af. De gezamenlijke exit draagt gevolgen voor de gehele autosector in de EU.

De Japanse autobouwer Mazda denkt eraan om zijn productie in Rusland volledig te staken. Mazda maakt wagens in het oostelijke Vladivostok in samenwerking met de Russische producent Sollers. Onderdelen arriveren er vanuit fabrieken en worden op locatie geassembleerd. 

Die methode zou te gecompliceerd worden om vol te houden sinds de Russische invasie van Oekraïne en de daaropvolgende sancties die Rusland werden opgelegd. De productie in Vladivostok werd eerder al stilgelegd, maar nu overweegt Mazda een totale exit uit het land. Een finale beslissing werd echter nog niet genomen, rapporteert de Japanse krant Nikkei Asia.

De Japanse exodus in kaart

Het nieuws dat Mazda mogelijk Rusland wil verlaten, volgt op de beslissing van Toyota van vorige week vrijdag om een volledige exit door te voeren. Toyota zal geen wagens meer produceren en verkopen in Rusland. Wel zal het Japanse concern nog onderhoudsdiensten aanbieden voor auto’s die al verkocht werden. Opvallend is dat Toyota het merk in Rusland niet zal verkopen aan een lokale overnemer, maar liever al zijn activa apart wil liquideren. Toyota produceerde in 2021 zo’n 80.000 wagens in het land en verkocht dat jaar zeker 110.000 voertuigen aan Russische klanten, weet Nikkei.

Ook Nissan en Mitsubishi Motors lijken een Russische exit voor te bereiden. Nissan besloot deze maand de sluiting van zijn fabriek in Sint-Petersburg te verlengen tot eind december. Mitsubishi, die in Kaluga een fabriek met Stellantis Europe in handen heeft, staakt voorlopig ook alle activiteiten tot nader order.

Totale hertekening van Europese zakenmodel

De exit van Toyota en andere Japanse autobouwers zal grote gevolgen dragen voor de hele auto-industrie in Europa. De bedrijven maken namelijk verschillende onderdelen die de productie in de rest van het continent draaiende houden. Toyota Boshoku, een branche van Toyota, produceerde bijvoorbeeld autostoelen in Rusland. De productie van de stoelen zal wellicht gestaakt worden.

“We zullen met elk van de bedrijven afzonderlijk praten en steun voor hun terugtrekking overwegen”, klinkt het bij Toyota. Een productieshift richting elektrische wagens zorgde al voor een slinkende output van Japanse autobouwers in Europa. De invasie van Oekraïne kan nu leiden tot een totale hertekening van hun zakenmodel in het continent, onderlijnt Nikkei.

(bg)

Meer premium artikelen
Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.