Eurostar investeert 2 miljard euro in nieuwe dubbeldekstreinen en uitbreiding netwerk


Key takeaways

  • Eurostar investeert 2 miljard euro in een vloot van minstens 30 nieuwe dubbeldekstreinen, waardoor de passagierscapaciteit met 20 procent toeneemt.
  • Het bedrijf is van plan zijn Temple Mills-depot uit te breiden met een verdere investering van 80 miljoen euro, waardoor 350 nieuwe banen worden gecreëerd.
  • Eurostar pleit voor meer internationale spoorwegcapaciteit in Groot-Brittannië en een openbaar vervoersbeleid dat duurzaam reizen tussen Groot-Brittannië en het Europese vasteland bevordert.

Eurostar heeft ambitieuze groeiplannen bekendgemaakt en 2 miljard euro geïnvesteerd in een vloot van minstens 30 nieuwe dubbeldekstreinen van Alstom. Deze ultramoderne Celestia-treinen zullen in 2031 door de Kanaaltunnel rijden, de onderzeese tunnel die het Verenigd Koninkrijk met Frankrijk verbindt, en elk meer dan 1000 passagiers kunnen vervoeren.

Ze gebruiken de extra ruimte om het passagierscomfort te verbeteren, met meer beenruimte, speciale plekken voor rolstoelen en fietsen, en enkele intrigerende verrassingen die ze nog moeten onthullen. Eurostar wil haar volledige vloot in de Temple Mills remise in het noordoosten van Londen houden, en plant een verdere investering van 80 miljoen euro om de faciliteit uit te breiden en 350 nieuwe banen te creëren.

Competitie tussen depots en Eurostars positie

De aankondiging valt samen met een cruciale beslissing van de Britse toezichthouder, het Office of Rail and Road (ORR), over de toewijzing van depotruimte in Temple Mills. Eurostar heeft te maken met concurrentie van andere internationale hogesnelheidstreinoperatoren, waaronder Virgin, FS Italiane (Trenitalia, in samenwerking met het Spaanse Evolyn) en Gemini, die allemaal strijden om toegang tot het depot en de tunnel.

Eurostar houdt vol dat het niet mogelijk is om ruimte te delen in het depot vanwege haar eigen uitbreidingsplannen.

Duurzame groei en nieuwe spoorwegcapaciteit

Eurostar CEO Gwendoline Cazenave verklaarde dat ze de bestelling van de nieuwe treinen nu aankondigden vanwege het herstel van het bedrijf na een moeilijke periode. Ze gaf aan dat Eurostar inzet op duurzame groei en mikt op 30 miljoen passagiers door te investeren in een volledig nieuwe vloot.

Henri Poupart-Lafarge, CEO van Alstom, prees de trein van de nieuwe generatie als een symbool van duurzame en concurrerende Europese mobiliteit. De treinen zullen over het hele Eurostarnetwerk kunnen rijden, inclusief geplande bestemmingen zoals Frankfurt en Genève.

Oproep voor een openbaar vervoersbeleid

Eurostar is daarnaast ook van plan zijn oudere treinen geleidelijk uit te faseren, met uitzondering van de nieuwste 17 e320-modellen, en uiteindelijk de totale vlootomvang met ongeveer 30 procent te vergroten zodra de 50 nieuwe treinen geleverd zijn. Cazenave sprak over de noodzaak om de internationale spoorwegcapaciteit in Groot-Brittannië uit te breiden, ongeacht de beslissing over het depot. Ze riep op tot een openbaar vervoersbeleid dat duurzame reizen tussen het VK en het Europese vasteland bevordert.

Virgin heeft ook een overeenkomst bereikt met Alstom voor de aankoop van 12 Avelia hogesnelheidstreinen die momenteel in Italië en Zweden in gebruik zijn, op voorwaarde dat de ORR hen depotruimte geeft. Verwacht wordt dat de ORR haar beslissing voor 31 oktober zal afronden. (jv)

Volg Business AM ook op Google Nieuws

Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.