De UEFA overweegt om een eigen videodienst te lanceren. Nu veel televisieomroepen geen astronomische bedragen meer willen betalen, ziet de Europese voetbalbond heil in online streaming.
Momenteel is de UEFA druk in de weer met een nieuwe biedingsronde. De voetbalbond maakt daarbij per land uit welk medium de wedstrijden van de Champions League mag uitzenden tussen 2021 en 2024.
Zo heeft CBS de rechten in de Verenigde Staten al beet. In België beschikt Proximus nog tot 2021 over de uitzendrechten voor de Champions League.
Ondertussen pleit Kris Vervaet, de topman van DPG Media, ervoor om samen met de VRT te bieden op sportrechten. ‘De mooiste wedstrijden moeten vóór de betaalmuur zitten en niet erachter’, vindt hij.
Alleen: de betaalomroepen en televisiezenders morren steeds vaker over de te betalen sportrechten. Daarom overweegt Theodore Theodoridis, algemeen secretaris van de UEFA, om de verkoop in bepaalde landen in te trekken. De wedstrijden zouden daar dan online kunnen komen. ‘We willen op die manier klaar zijn voor de toekomst. Er moeten alternatieve opties zijn.’
Klanten lokken
De laatste jaren mengden ook internetbedrijven zich in de strijd. Vorig jaar kocht Amazon bijvoorbeeld een aantal uitzendrechten van de Engelse Premier League.
De groep van Jeff Bezos gebruikte die wedstrijden als lokmiddel om klanten binnen te halen. Maar de internetgiganten staan evenmin te springen om grote bedragen neer te tellen.
Radicale ommezwaai
In de toekomst kan de UEFA de matchen bijvoorbeeld aanbieden op zijn website, die omgebouwd wordt tot een videoplatform. Het zou een radicale ommezwaai zijn.
Tegenwoordig sluit de UEFA wereldwijd deals van 3,25 miljard dollar per jaar. ‘De traditionele omroep was er lange tijd voor sport in het algemeen en voetbal in het bijzonder. Nu moeten we het digitale verkennen. En dat is wat we gaan proberen’, zegt Theodoridis.