Primeur: deze Europese stad verbant benzine- en dieselauto’s uit haar centrum vanaf 2025

Primeur: deze Europese stad verbant benzine- en dieselauto’s uit haar centrum vanaf 2025
Het stadscentrum van Stockholm – Getty Images

Veel grote Europese steden hebben maatregelen genomen om het gebruik van brandstofwagens aan banden te leggen. Maar tot nu toe heeft nog geen enkele stad een totaalverbod opgelegd. De Zweedse hoofdstad Stockholm heeft beslist om als eerste deze stap te zetten.

Het nieuws: Stockholm wordt de eerste grote hoofdstad die benzine- en dieselauto’s uit het stadscentrum verbant. En er komen geen uitzonderingen op basis van de leeftijd van het voertuig. De Zweedse hoofdstad zal ook niet werken met boetes. Het stadscentrum zal vanaf 2025 volledig gereserveerd zijn voor elektrische auto’s. Dit is veel ambitieuzer dan het plan van de EU om auto’s met verbrandingsmotoren te weren tegen 2035.

Geciteerd: “Vandaag veroorzaakt de lucht in Stockholm longproblemen bij baby’s en vroegtijdige sterfte bij ouderen. We moeten de schadelijke uitlaatgassen van benzine- en dieselauto’s uitbannen. Daarom introduceren we de meest ambitieuze lage-emissiezone tot nu toe”, zegt Lars Stromgren, viceburgemeester van Transport en Stedelijk Milieu

Geen boetes, maar totaalverbod

Meer details: Stromgen stelt dat er in de meeste steden die de toegang voor verbrandingsmotoren al reguleren, nog steeds veel te veel uitzonderingen zijn.

  • Net als een systeem van boetes, wat er volgens hem op neerkomt dat “auto’s met een hoge uitstoot op de weg worden toegelaten als ze belasting betalen.”
  • “Het Stockholm-model is ambitieuzer. Benzine- en dieselauto’s worden gewoon verboden”, klinkt het.
  • Concreet zal het gebied in kwestie 20 blokken van het centrum van Stockholm omvatten, inclusief de financiële districten en de belangrijkste winkelzones. Dit is momenteel een zeer druk gebied met een slechte reputatie op het gebied van vervuiling.
  • Alleen grote hybridevoertuigen zoals bussen en bestelwagens zullen nog kunnen passeren, net als ambulances, politiediensten en auto’s waarvan de bestuurder of passagier een gedocumenteerde handicap heeft.

Dit is nog maar het begin: Vanaf 2025 zal de vraag worden gesteld of deze benzine- en dieselvrije zone moet worden uitgebreid. Dus zeer snel na de invoering ervan. Vertegenwoordigers van de transportsector hebben gezegd dat het plan te radicaal is en wijzen erop dat ze hun uitstoot sinds 2010 al met 34 procent hebben verminderd, schrijft het Britse dagblad The Guardian.

(ns/evb)

Meer premium artikelen
Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.