Europese luxeaandelen schieten omhoog na winstverrassing LVMH


Key takeaways

  • LVMH overtrof de verwachtingen van analisten met sterke kwartaalresultaten dankzij een stijgende vraag naar luxegoederen in China.
  • Het succes van LVMH heeft een rally veroorzaakt in de Europese luxesector, waardoor de marktwaarde van bedrijven in de STOXX Europe Luxury 10 index is gestegen.
  • De groei op het Chinese vasteland suggereert dat de vraag naar luxegoederen weer aantrekt na een twee jaar durende inzinking.

Europese luxeaandelen stegen woensdag, gestimuleerd door een sprankje hoop uit China. LVMH, de leider in de sector, verraste analisten met sterke kwartaalresultaten, gevoed door een groeiende vraag in China. Dit leidde tot een rally in de Europese luxesector, waarbij de gecombineerde marktwaarde van de bedrijven in de STOXX Europe Luxury 10 index met bijna 80 miljard dollar (68,8 miljard euro) steeg.

De koers van het LVMH-aandeel klom met 14 procent, de beste handelsdag in meer dan twee decennia. Het bedrijf zei dat de totale omzet tussen juli en september met 1 procent steeg tot 18,28 miljard euro, waarmee het de verwachtingen van analisten over stagnatie overtrof. LVMH schreef de groei voornamelijk toe aan een “opmerkelijke” toename van de vraag van consumenten naar luxegoederen in Azië (met uitzondering van Japan) in de afgelopen negen maanden.

Beurssprong voor Europese luxemerken

Het succes van LVMH heeft weerklank gevonden in de hele sector: rivalen zoals Hermes, Kering, Richemont, Burberry en Moncler zagen hun aandelenkoersen met 5 procent tot 9 procent stijgen. Beleggers kijken reikhalzend uit naar de volgende kwartaalrapporten van deze bedrijven.

LVMH zag in het derde kwartaal groei in bijna al haar divisies. De divisie Wines & Spirits profiteerde van de toegenomen vraag naar champagne en wijnen, met name rosé uit de Provence. Dit hielp om de zwakke cognacverkoop te compenseren, die nog steeds te lijden heeft onder het handelsconflict tussen de Verenigde Staten en China.

Positieve tekenen voor mode en lederwaren

Nieuwe parfums zorgden voor groei in het segment Parfums en Cosmetica, terwijl de verkoop van luxe horloges en juwelen ook aanzienlijk steeg. De cruciale divisie Mode en Lederwaren, thuisbasis van gerenommeerde merken als Louis Vuitton, Christian Dior, Fendi en Céline, zag een duidelijke vertraging in haar neerwaartse trend.

Dit is het eerste kwartaal van groei voor LVMH dit jaar. De markt vierde echter vooral de terugkeer van een positieve omzetgroei op het Chinese vasteland. Dit heeft de hoop aangewakkerd dat de vraag naar luxegoederen een twee jaar durende inzinking te boven kan komen, veroorzaakt door een vastgoedcrisis en economische onzekerheid die de uitgaven van cruciale Chinese klanten heeft getemperd. (uv)

Volg Business AM ook op Google Nieuws

Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.