Europese luchtvaart herstelt met stijgende boekingen na daling ticketprijzen


Key takeaways

  • Analisten suggereren dat de Europese luchtvaartindustrie het ergste van de “tariefschrik” achter de rug heeft.
  • Michael O’Leary, CEO van Ryanair, voorspelt voor september een daling van 5-9 procent in ticketprijzen vergeleken met vorig jaar.
  • De aandelenkoersen van luchtvaartmaatschappijen zijn de afgelopen zes maanden over het algemeen gedaald, maar sommige maatschappijen zoals easyJet en Wizz Air meldden succesvolle zomerseizoenen.

Michael O’Leary, CEO van Ryanair, verklaarde dat de boekingen sinds vorige maand zijn verbeterd, waardoor de luchtvaartmaatschappij minder behoefte heeft aan prijsverlagingen. Deze positieve vooruitzichten komen na een uitdagende periode voor de luchtvaartindustrie. De aandelen van Ryanair stegen, wat ten goede kwam aan andere Europese luchtvaartmaatschappijen zoals easyJet, IAG (eigenaar van British Airways), Air France-KLM en Lufthansa.

De waarnemingen van analisten

Analisten suggereren dat de sector het ergste van de zogenoemde “fare scare”, die deze zomer Europese luchtvaartmaatschappijen trof, achter de rug heeft. Dit wordt toegeschreven aan een positieve trend in de Europese macro-economische indicatoren. Verschillende kleinere Europese luchtvaartmaatschappijen hebben een tragere prijsgroei of zelfs vlakke ticketprijzen gerapporteerd, nu de reisgolf na de pandemie overgaat in stabielere vraagpatronen.

De aandelenkoers van Ryanair daalde in juli na een daling van de ticketprijzen met 15 procent op jaarbasis in de drie maanden eindigend in juni, wat de bezorgdheid over een zwak zomerseizoen voor Europese luchtvaartmaatschappijen deed toenemen. O’Leary voorspelt nu een daling van 5-9 procent van de ticketprijzen voor de drie maanden eindigend in september ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar, waarbij hij wijst op tekenen van verbetering in de afgelopen weken.

Voorspellingen van de markt en prestaties van luchtvaartmaatschappijen

Hij legde uit dat Ryanair voorheen zwaar leunde op kortingen om de gewenste bezettingsgraad te bereiken, maar dat die trend aan het veranderen is. O’Leary verwacht dat de kortingen tot november gematigd zullen blijven als gevolg van het verbeterde boekingsmomentum vanaf augustus.

O’Leary erkent “zeer sterke winsten” voor Ryanair, maar stelt dat deze dit jaar iets lager zouden kunnen uitvallen dan vorig jaar, ondanks een toename van het verkeer met 8 procent. Andere luchtvaartmaatschappijen hebben ook een lichte impact op de prijzen gemeld nu de reisvraag stabiliseert, maar hebben niet zulke grote schommelingen als Ryanair ervaren.

AirBaltic, een concurrent van Ryanair, meldde vergelijkbare prijsdalingen, maar de toegenomen boekingen compenseerden het effect op de inkomsten. De aandelenkoersen van luchtvaartmaatschappijen zijn de afgelopen zes maanden over het algemeen gedaald, waarbij sommige shortsellers zich richten op aandelen van luchtvaartmaatschappijen vanwege de aanhoudende uitdagingen in de sector.

Prestaties luchtvaartmaatschappij en vooruitzichten concurrenten

Wizz Air verklaarde dat de koersen niet zo sterk zijn beïnvloed, vooral gezien het succesvolle zomerseizoen. De CEO van Wizz Air toonde zich optimistisch dat het op jaarbasis positief zal blijven ondanks het einde van de zomerpiek.

Ryanairs afhankelijkheid van Boeing-vliegtuigen maakt het bedrijf kwetsbaar voor problemen bij de vliegtuigbouwer. O’Leary verklaarde voorzichtig dat hij optimistisch is, maar er geen vertrouwen in heeft dat Boeing de leveringstermijnen voor Ryanairs grote order van MAX 10-vliegtuigen zal halen.

Zorgen en onzekerheden

De CEO uitte zijn bezorgdheid over mogelijke vertragingen als gevolg van een staking van meer dan 30.000 Boeing-werknemers in de Verenigde Staten, hoewel hij gelooft dat er binnen drie tot vier weken een akkoord zal worden bereikt. Ryanair heeft 150 vaste orders en nam een optie op nog eens 150 MAX 10’s, waarvan de leveringen naar verwachting in 2027 zullen beginnen.

O’Leary verklaarde dat Boeing verwacht dat de MAX 10 in de tweede helft van 2025 gecertificeerd zal worden, waardoor hij voorzichtig optimistisch is over de tijdlijn. Ryanair heeft geen interesse in het verwerven van slots op de Milanese luchthaven Linate na een geplande fusie tussen ITA Airways en Lufthansa. In plaats daarvan mikt het bedrijf op een sterkere groei op de luchthaven Malpensa, mogelijk profiterend van de mogelijke verschuiving van EasyJet naar Linate.

Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.