In Europa werden het voorbije jaar 22 miljoen nieuwe fietsen – met inbegrip van e-bikes – verkocht. Daarmee heeft de Europese fietsverkoop het hoogste niveau bereikt sinds begin deze eeuw met de metingen van start werd gegaan. Dat blijkt uit een rapport van de Confederation of the European Bicycle Industry (Conebi).
“De Europese fietsindustrie blijft zijn groei verder zetten”, merkt Conebi op. “Daarbij werden zowel bij de productie als de verkoop nieuwe records opgetekend.”
E-bikes
De totale verkoop van fietsen en e-bikes op de Europese markt bereikte volgens het rapport het voorbije jaar een waarde van 19,7 miljard dollar. Dat betekende een stijging met 7,5 procent tegenover het jaar voordien.
“De vraag van de consument naar de fiets bleef ook tijdens het tweede jaar van de pandemie op een hoog niveau”, beklemtoont Conebi. “Daarnaast was er ook de toenemende aandacht van het beleid voor duurzame en actieve mobiliteit.”
De groei was volgens Conebi in sterke mate te danken aan de aanhoudend hoge vraag naar elektrische fietsen, waarvan de verkoop voor de eerste keer een niveau van meer dan vijf miljoen exemplaren bereikte.
Opgemerkt wordt verder dat vorig jaar in Europa ruim 16 miljoen fietsen en e-bikes werden verkocht. Dat vertegenwoordigde een stijging met ongeveer 10 procent tegenover het jaar voordien. De productie van onderdelen en accessoires nam tijdens datzelfde tijdsbestek van 3 miljard euro tot 3,6 miljard euro toe.
Reshoring
Opmerkelijk was volgens Erhard Büchel, voorzitter van Conebi, dat de productie ook opnieuw meer in Europa gebeurt. “Dat is het gevolg van de verstoring van de internationale toeleveringsketens”, merkt Büchel op. “Deze reshoring veroorzaakt in Europa een nieuwe golf van industrialisatie.
“Dit is een proces dat tijd kost, maar het Europese industriële ecosysteem wel een unieke kans biedt om op lange termijn duurzaam te groeien. Een grotere lokale productie – te beginnen bij de fabricage van fietsonderdelen – en de nabijheid bij de consument, vormen een essentieel onderdeel van deze transitie.”
Conebi berekende nog dat vorig jaar in de sector voor ruim 1,75 miljard euro investeringen werden gedaan. Dat was 17 procent meer het jaar voordien. In de directe productie werden vorig jaar bijna 87.000 arbeidsplaatsen geteld.
Dit betekende een groei met 9.500 banen tegenover het jaar voordien. Wanneer ook met indirecte tewerkstelling rekening wordt gehouden, zorgt de fietsindustrie volgens Conebi in Europa voor de tewerkstelling van ongeveer 170.000 mensen.
“De fietsindustrie creëert duurzame banen en een lokale productie en stimuleert het ondernemerschap, investeringen en innovatie”, stipt Manuel Marsilio, directeur van Conebi, aan. “Bovendien helpt de industrie ook de ecologische voetafdruk van de regio te verminderen.”
“Ik ben dan ook tevreden dat onze sector een bijdrage kan leveren tot de duurzame doelstellingen van de Europese Unie.”