Key takeaways
- Amerikaanse invoerrechten op auto’s dwingen Europese fabrikanten van luxe auto’s zoals Porsche en Aston Martin om hun prijzen in de Verenigde Staten te verhogen.
- 15 procent tarieven op in de EU geproduceerde auto’s hebben een enorme impact op wereldwijde autofabrikanten, wat leidt tot miljardenverliezen, winstwaarschuwingen en prijsverhogingen voor verschillende merken.
- Europese autofabrikanten accepteren het 15 procent-tarief als permanent en geven de hoop op sectorale verlagingen of vrijstellingen op.
Europese fabrikanten van luxe auto’s, waaronder Porsche en Aston Martin, hebben hun prijzen in de Verenigde Staten verhoogd. Dit weerspiegelt een meer algemene trend onder autofabrikanten om de kosten van de invoerrechten op geïmporteerde voertuigen door te berekenen.
Invloed van Amerikaanse tarieven op Europese autofabrikanten
De recente handelsovereenkomst tussen de VS en Europa voerde vanaf augustus 15 procent tarieven in op auto’s die in de EU worden geproduceerd. Hoewel dit tarief lager is dan aanvankelijk werd gedreigd, is het aanzienlijk hoger dan de eerdere 2,5 procent. Oliver Blume, CEO van Porsche, erkende de blijvende impact van de tarieven en zei dat ze wereldwijd voor grote uitdagingen zorgen. Het bedrijf heeft zijn prijzen in de VS verhoogd van 2,3 procent naar 3,6 procent en heeft geen onmiddellijke plannen om in de VS te produceren, waardoor het vrijgesteld zou zijn van de tarieven.
De invoering van de Amerikaanse tarieven heeft de wereldwijde autofabrikanten zwaar getroffen, met miljarden dollars verlies, winstwaarschuwingen, prognoseverlagingen en prijsverhogingen tot gevolg voor merken als GM, Volkswagen, Hyundai, Mercedes-Benz en Ford. Ford, dat ongeveer 80 procent van zijn in de VS verkochte voertuigen lokaal produceert, kondigde in het tweede kwartaal een verlies van 800 miljoen dollar (699 miljoen euro) aan als gevolg van de tarieven. Het bedrijf verwacht voor de rest van het jaar verdere kostenstijgingen als gevolg van hogere belastingen. Ook de Japanse autofabrikant Nissan schreef een kwartaalverlies van 535 miljoen dollar (468 miljoen euro) toe aan Amerikaanse tarieven, herstructureringskosten en lagere verkoopvolumes.
Prijsverhogingen door luxe automerken
Aston Martin, een Britse fabrikant van sportauto’s, voert sinds vorige maand geleidelijke prijsverhogingen door in de VS. Het bedrijf gaf een winstwaarschuwing uit met een verwijzing naar de impact van de Amerikaanse tarieven en de langdurige onderdrukking van de vraag in Azië.
Terwijl de grote autofabrikanten nog moeten volgen met prijsverhogingen over de hele linie, zijn andere sectoren al begonnen met het doorberekenen van de kosten van de tarieven aan de consument. Analisten voorspellen dat de grote autofabrikanten in de tweede helft van het jaar soortgelijke strategieën zullen gaan volgen.
Hoop op tariefverlaging vervaagt bij Europese autofabrikanten
De Europese autofabrikanten verliezen geleidelijk de hoop op sectorale tariefverlagingen en leggen zich neer bij het tarief van 15 procent. Mercedes CEO Ola Källenius uitte dit gevoel tijdens een conference call met analisten en zei dat het bedrijf uitgaat van een permanent tarief van 15 procent. Hiermee is alle hoop op individuele overeenkomsten of vrijstellingen vervlogen.
Volkswagen heeft zich eerder optimistisch getoond dat er over lagere tarieven onderhandeld zou kunnen worden door middel van investeringsverplichtingen. Porsche CEO Blume, die ook aan het hoofd staat van VW, heeft echter gesuggereerd dat een aparte deal met de VS voor de autosector onwaarschijnlijk is. Blume is het eens met Källenius’ inschatting dat een tariefverlaging voor de autosector niet op handen is. (uv)

