Europese en Noord-Amerikaanse geconnecteerde oplaadpunten groeien met 40 procent per jaar

Over drie jaar zullen Europa en Noord-Amerika gezamenlijk 18 miljoen geconnecteerde laadpunten voor elektrische wagens tellen. Dit betekent dat de bestaande netwerken tijdens de volgende periode jaarlijks met gemiddeld 40 procent zullen groeien. Dat blijkt uit een rapport van consulent Berg Insight over de uitbouw van netwerken laadstations in Europa en Noord-Amerika.

Twee jaar geleden werden in de twee regio’s in totaal 3,3 miljoen laadpunten geteld. Europa kon daarbij terugvallen op een netwerk van ongeveer 2,6 miljoen laadpunten, tegenover 0,7 miljoen punten in de Verenigde Staten. In Europa hebben geconnecteerde laadinstallaties inmiddels een penetratieniveau van 57 procent bereikt. In Noord-Amerika is er sprake van een niveau van 52 procent.

Belangrijke impact

“De markt voor geconnecteerde laadstations wordt inmiddels door bedrijven uit verschillende categorieën bediend”, werpen de onderzoekers op. “De services worden aangeboden door zowel aanbieders van speciale beheersoftware voor laadstations, leveranciers van hardware als exploitanten van oplaadinstallaties.”

“De integratie van communicatietechnologie in de oplaadpunten voor elektrische voertuigen kan een aanzienlijke impact hebben op de energiekosten van een oplaadpunt”, merkt Caspar Jansson, analist bij Berg Insight, op.

“Onder meer load balancing is een service die door geconnecteerde laadstations kan worden voorzien. Die technologie kan ervoor zorgen dat de druk op de lokale elektriciteitsnetten kan worden beperkt, terwijl de gebruikers in staat worden gesteld het laadvermogen binnen de capaciteit van hun contracten en netaansluiting te houden.”

“Connectiviteit stelt de bestuurders van elektrische voertuigen bovendien in staat om opladers te lokaliseren, de beschikbaarheid van installaties te controleren en oplaadpunten te reserveren. Verder wordt het tevens mogelijk om met behulp van smartphone-applicaties betalingen voor het gebruik van de stations te beheren.”

Energiekosten

“Geconnecteerde laadpunten kunnen nauwkeurig worden gemonitord en gecontroleerd, zodat ze uitsluitend overtollige energie gebruiken of alleen laden wanneer de energieprijzen laag zijn”, merkt Caspar Jansson nog op.

“De toenemende adoptie van elektrische voertuigen in combinatie met de stijgende energiekosten zal de argumenten voor de installatie van geconnecteerde en intelligente laadoplossingen in de toekomst alleen nog maar versterken”, werpt de analist op.

Hij voegt eraan toe dat de meeste geconnecteerde laadpunten in Europa en Noord-Amerika openbare of semi-openbare toepassingen zijn. “Het aantal geconnecteerde thuisstations blijft in beide regio’s voorlopig nog relatief beperkt”, voert Jansson aan.

“Verwacht wordt echter dat het aandeel geconnecteerde thuisstations zal toenemen, samen met de trends dat woningen intelligenter worden en de bewoners grotere inspanningen doen om hun energiekosten te verlagen.”