Europese Commissie kan X, TikTok en Booking.com het vuur nog meer aan de schenen leggen

Europese Commissie kan X, TikTok en Booking.com het vuur nog meer aan de schenen leggen
Elon Musk – Beata Zawrzel/NurPhoto via Getty Images

X, het social mediaplatform van Elon Musk; Bytedance, het bedrijf achter TikTok en reisplatform Booking.com moeten alle drie toegeven dat ze kwalificeren als ‘gatekeepers’ of poortwachters volgens de Europese regels van de Digital Markets Act (DMA). De gevolgen daarvan zijn niet min.

Waarom is dit belangrijk?

Met de DMA en de Digital Services Act (DSA) kan de EU bedrijven behoorlijk onder druk zetten om hun praktijken aan te passen. Het overtreden van de DMA kan boetes tot 10 procent van de wereldwijde omzet tot gevolg hebben.

Uitgelegd: Wat bedoelt de Europese Commissie met ‘gatekeepers’?

  • Gatekeepers zijn techbedrijven die door de Commissie beschouwd worden als toonaangevend in een bepaald veld. Voorbeelden zijn Meta met Facebook voor sociale netwerken, Apple voor het aanbieden van apps in zijn App Store en Amazon Web Services voor cloudopslag.
  • Als gatekeeper ben je gebonden aan de regels van de DMA voor jouw domein. Je hebt tevens een voorbeeldfunctie voor kleinere bedrijven. Het gaat hierbij onder andere over regels rond het bijhouden van data van gebruikers, het verbod op grote commissies heffen bij het aanbieden van apps op je platform en het toestaan van concurrentie. Niet toevallig liggen sommige van deze bedrijven onder vuur wegens het mogelijks schenden van die regels.
  • Een bedrijf wordt als gatekeeper aangeduid als het voldoet aan drie criteria, elk met hun minimale aantallen:
    • Het bedrijf haalt een grote omzet in Europa of maakt grote winsten wereldwijd binnen zijn veld.
    • Het bedrijf kent een groot aantal eindgebruikers in de EU en stelt een groot aantal mensen te werk.
    • Het aantal bereikte gebruikers moet ten minste 3 jaar groot genoeg blijven als bewijs dat het bedrijf een langdurige invloedrijke positie heeft.

“Wij zijn maar een uitdager”

In het nieuws: Nieuwe regels voor TikTok, X en Booking.com zijn in zicht.

  • Het Chinese TikTok stond al op de gatekeeper-lijst voor sociale netwerken, iets wat moederbedrijf Bytedance aanvecht middels een rechtszaak. Tegelijk moet het bedrijf wel erkennen dat het objectief gezien een gatekeeper is. Het zit alleen niet te wachten op nieuwe regels.
  • De Europese Commissie wil TikTok echter ook verplichten om te voldoen aan de DMA-wetgeving rond adverteren, maar volgens Bytedance kan het onmogelijk als gatekeeper in die categorie gezien worden. Woordvoerder Elliott Burton noemde TikTok tegenover Politico “een uitdager”. “Online adverteren wordt duidelijk gedomineerd door de gevestigde spelers”, aldus Burton.
  • X en Booking.com moesten ook toegeven dat zij aan de criteria van gatekeeper voldoen. Daarmee zouden ze hun intrede doen op de lijst en dus aan striktere regels onderhavig zijn. Booking.com wil zich “constructief opstellen”, X geeft geen commentaar.

De gevolgen: Het vergrootglas wordt een microscoop.

  • X ligt al langer onder vuur van de Commissie. Het platform zou te weinig doen om desinformatie tegen te gaan. Eigenaar Elon Musk voert daarover al een tijd een bitse oorlog met de Eurocommissaris voor Interne Markt, Thierry Breton. Daar komt nu allicht ook nog het advertentiebeleid bij. Op X worden geregeld gesponsorde posts van betalende gebruikers gepusht die frauduleus zijn.
  • Booking.com verdient veel aan zijn gebruikers. De commissie die het bedrijf vraagt van de hotels bedraagt tot 30 procent. Mogelijk wordt deze praktijk door de Europese Commissie als oneerlijke concurrentie bestempeld.
Meer premium artikelen
Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.