Europese automerken worstelen met transitie naar elektrische voertuigen


Key takeaways

  • Europese automerken hebben te maken met dalende winsten en een zwakke vraag, waardoor ze gedwongen worden om prioriteit te geven aan kostenbesparingen.
  • De overgang naar elektrische voertuigen is een uitdaging voor Europese autofabrikanten om de deadline van 2035 voor het uitfaseren van verbrandingsmotoren te halen.
  • De concurrentie van Chinese fabrikanten van elektrische voertuigen, die concurrerend geprijsde modellen aanbieden, verhoogt de druk op Europese giganten zoals Volkswagen, Mercedes-Benz en BMW.

Europese automerken staan voor grote uitdagingen, die leiden tot een gevoel van onbehagen en een behoefte aan aanpassing. Dalende winsten en prijzen in China, een cruciale markt, in combinatie met een zwakke vraag in Europa en onzekerheid door Amerikaanse invoerrechten, hebben autofabrikanten gedwongen om prioriteit te geven aan kostenbesparingen.

Deze ontwikkeling wordt verder bemoeilijkt door de noodzaak van de overgang naar elektrische voertuigen (EV’s). De doelstelling van 2035 voor het uitfaseren van verbrandingsmotoren in Europa is een geducht obstakel voor veel autofabrikanten die deze deadline willen halen. Ondertussen winnen Chinese EV-fabrikanten terrein met hun concurrerend geprijsde modellen.

Europese reuzen in de verdediging

Europese giganten zoals Volkswagen, Mercedes-Benz, BMW, Porsche en Renault zijn in het defensief. Ze onthullen een breed scala aan EV’s, van goedkope opties tot luxe SUV’s, in een poging marktaandeel terug te winnen. McKinsey voorspelt een ongekende golf van 350 nieuwe elektrische voertuigen van Europese autofabrikanten tegen 2032.

Felle concurrentie van China

De concurrentie van behendige Chinese rivalen is echter hevig. Zoals Patrick Schaufuss, partner bij McKinsey, opmerkt, “zullen de komende jaren zeker jaren van de waarheid zijn” voor Europese autofabrikanten. Ze moeten hun productontwikkelingsprocessen stroomlijnen om gelijke tred te houden met hun behendige Chinese tegenhangers.

Porsche is een voorbeeld van de moeilijkheden waarmee Europese merken in China te maken hebben. Geconfronteerd met een verkoopdaling van 27,9 procent in de eerste helft van het jaar, herstructureert het bedrijf zijn dealernetwerk en herziet het zijn langetermijndoelstelling voor de winstmarge van 20 procent. CEO Oliver Blume erkent dat het landschap van de Chinese luxemarkt is veranderd en verklaart dat deze “niet meer bestaat”.

Navigeren door intense prijsconcurrentie

BMW, dat rekent op zijn nieuwe iX3 model om de groei in China te stimuleren, houdt de intense prijsconcurrentie op de markt nauwlettend in de gaten bij het bepalen van de prijsstrategie voor de lancering van de auto in de zomer van 2026. Mercedes-Benz, dat tussen nu en 2027 ongeveer 40 nieuwe modellen zal lanceren en op zijn volledig elektrische GLC rekent om marktaandeel terug te winnen, voert ook aanzienlijke kostenbesparingen door. CEO Ola Källenius verwacht dat de concurrentie in China hevig zal blijven.

Renault, dat zich ongeveer vijf jaar geleden uit de Chinese markt terugtrok, hanteert een nieuwe strategie die gericht is op meer betaalbare EV-batterijen en versnelde ontwikkelingstijden voor alle modellen. Die benaderingen hebben een grote rol gespeeld bij het succes van de Chinese autofabrikanten. “Onze Chinese concurrenten zijn de beste in hun klasse”, geeft Renault CEO François Provost toe. (fc)

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.