Europese automarkt krimpt nu Chinese elektrische voertuigen aan kracht winnen


Key takeaways

  • De Europese automarkt is gekrompen.
  • Chinese autofabrikanten hebben marktaandeel gewonnen, met een enorme groei voor BYD.

De Europese automarkt kende een vertraging in juni, waarbij verschillende landen een aanzienlijke daling noteerden. Deze trend weerspiegelt een bredere daling op de West-Europese automarkt sinds 2019.

Stijging in populariteit van elektrische voertuigen

Het segment van de batterij-elektrische voertuigen (BEV) liet een gemengd beeld zien. In landen als België en Denemarken is het marktaandeel van BEV’s aanzienlijk gestegen. Experts schrijven de algemene daling van de markt toe aan factoren zoals hoge prijzen, geopolitieke spanningen en de post-pandemische economische realiteit.

Chinese autofabrikanten worden grote spelers op de Europese markt. BYD heeft bijvoorbeeld een plaats veroverd in de top 25 van Europese merken in de eerste helft van 2025, waarmee het gevestigde namen als Suzuki en Jeep heeft ingehaald. Andere Chinese merken, waaronder Jaecoo, Omoda, Leapmotor en Xpeng, hebben ook bijgedragen aan deze groei.

Verlies van marktaandeel voor gevestigde spelers

De belangrijkste Europese autofabrikanten daarentegen hebben marktaandeel verloren. Stellantis zag zijn marktaandeel dalen en verschillende van zijn merken zagen hun marktaandeel met dubbele cijfers dalen. Tesla zag zijn marktaandeel ook dalen en werd ingehaald door SAIC Motor, de eigenaar van MG.

China’s opkomst als wereldleider in EV’s is opmerkelijk geweest. Aanvankelijk vertrouwden ze op joint ventures met Europese autofabrikanten, maar Chinese bedrijven zoals BYD hebben hun strategieën veranderd door zwaar te investeren in onderzoek en ontwikkeling. Deze focus heeft China in staat gesteld om een compleet EV-ecosysteem op te bouwen, dat de productie van voertuigen, accutechnologie, elektrische motorsystemen, autonoom rijden en oplaadinfrastructuur omvat.

Productiecijfers weerspiegelen dominantie

China’s dominantie op de EV-markt blijkt duidelijk uit de productiecijfers: in 2024 werden er meer dan 12 miljoen nieuwe energievoertuigen geproduceerd en verkocht. BYD alleen al verscheepte medio 2025 meer dan 6.800 voertuigen naar Europa.

Chinese autofabrikanten dagen de traditionele dominantie van Europa uit, terwijl samenwerkingen tussen Chinese en Europese bedrijven een gedeelde toewijding aan duurzame mobiliteitsoplossingen benadrukken. Dit veranderende landschap onderstreept de groeiende rol van China als gelijkwaardige partner in wereldwijde auto-innovatie. (jv)

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.