Europese automarkt herstelt langzaam: hybride en elektrische voertuigen winnen terrein


Key takeaways

  • De Europese automarkt heeft zich in november licht hersteld, met 1,4 procent meer nieuwe inschrijvingen dan vorig jaar.
  • Hybride en elektrische voertuigen bleven aan populariteit winnen, goed voor respectievelijk meer dan een derde en 16,9 procent van de nieuwe inschrijvingen.
  • Volkswagen verstevigde zijn leiderspositie, terwijl Stellantis, Tesla, Hyundai, Toyota en Ford allemaal een dalende verkoop noteerden.

De Europese automarkt zette haar langzame herstel in november voort, met een bescheiden stijging van het aantal inschrijvingen van nieuwe auto’s. Volgens brancheorganisatie ACEA waren er eind november ongeveer 9,9 miljoen nieuwe voertuigen geregistreerd in de Europese Unie, wat een stijging van 1,4 procent betekent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. De verkoopcijfers liggen echter nog steeds ver onder het niveau van voor de pandemie.

Spanje viel op met meer dan een miljoen autoverkopen en een sterke groei. Duitsland zag een meer gematigde stijging van 0,7 procent. In Italië en Frankrijk daarentegen is de autoverkoop sinds het begin van het jaar gedaald.

Veranderende voorkeuren

Hybride voertuigen bleven in populariteit toenemen en waren goed voor meer dan een derde van alle nieuwe inschrijvingen. Elektrische voertuigen vergrootten ook hun marktaandeel tot 16,9 procent. Tegelijkertijd verliezen benzine- en dieselauto’s aan populariteit bij de consument. Slechts 27 procent van de nieuwe voertuigen wordt aangedreven door een benzinemotor, vergeleken met ongeveer een derde een jaar geleden. Dieselauto’s doen het nog slechter, met slechts 9 procent van de markt.

Volkswagen aan kop

Volkswagen Group verstevigde zijn leiderspositie en verkocht vijf procent meer auto’s van al zijn merken, waaronder Volkswagen, Audi, Skoda, Seat, Cupra en Porsche. Renault kende ook een sterke groei, met een verkoopstijging van 6,5 procent, terwijl BMW een stijging van 6,1 procent liet optekenen.

Stellantis, dat merken als Opel, Peugeot en Fiat bezit, bleef daarentegen dalen en verloor 5,5 procent van zijn marktaandeel. Andere fabrikanten zoals Hyundai, Toyota en Ford leden ook tegenslagen. De verkoop van Tesla daalde met bijna 40 procent tot slechts 130.000 voertuigen. Zijn Chinese rivaal BYD zit daar vlak achter, met 110.000 verkochte auto’s. (fc)

Volg Business AM ook op Google Nieuws

Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.