Europese autobouwers: “Protectionisme leidt vooral tot inflatie en inefficiëntie”

De Europese beleidsmakers zouden krachtiger tegenmaatregelen moeten nemen om de binnenlandse industrie te stimuleren als reactie op de Inflation Reduction Act (IRA) van de Verenigde Staten. Maar men mag niet de fout begaan om met protectionisme op de Amerikaanse regelgeving te reageren. Dat heeft Luca de Meo, voorzitter van de European Automobile Manufacturers Association (Acea) en CEO van de Franse autofabrikant Renault, gezegd.

Waarom is dit belangrijk?

Robert Habeck, de Duitse minister van Economie, ziet naar eigen zeggen een mogelijkheid om op het vlak van kritieke mineralen tussen de Europese Unie en de Verenigde Staten de facto een status van vrijhandel te kunnen realiseren. De woorden van Habeck bieden volgens een aantal woordvoerders van Europese autofabrikanten echter weinig soelaas.

Kritieke mineralen

De essentie. Om de nationale economie van de Verenigde Staten te stimuleren heeft de regering van de Amerikaanse president Joe Biden de Inflation Reduction Act uitgevaardigd.

  • Die wet bepaalt dat minstens 40 procent van de kritieke mineralen die worden gebruikt in batterijen voor elektrische voertuigen die in de Verenigde Staten worden gemaakt. Ook moeten ze afkomstig zijn uit Amerikaanse mijnbouwondernemingen of recyclagebedrijven. Anders moeten ze geproduceerd zi
Dit premium artikel is exclusief voor abonnees
Abonneer je nu op Business AM!
Denk jij vooruit, aan de toekomst van morgen? Business AM is jouw leidraad doorheen verandering. Hol niet achter de feiten aan en maak deel uit van Vlaanderens snelst groeiende business website.
Al abonnee? Log in en krijg toegang tot alle premium artikels.
Meer premium artikelen
Meer