Europese autobouwers op zoek naar truckchauffeurs

Europese autobouwers op zoek naar truckchauffeurs
Silas Stein/picture alliance via Getty Images

De uitbraak van de oorlog in Oekraïne heeft niet alleen de toeleveringsketens van de Europese autobouwers geraakt, maar heeft ook er ook voor gezorgd dat afgewerkte wagens minder gemakkelijk bij de dealers en hun klanten kunnen worden afgeleverd. Er blijken immers onvoldoende chauffeurs beschikbaar voor de vrachtwagens die de nieuwe wagens van de fabrieken naar de verkooppunten moeten brengen.

Constructeurs zoals Stellantis en Renault proberen die leemte nu op te vullen door bij het eigen personeel truckchauffeurs te rekruteren en op te leiden.

Waarom is dit belangrijk?

Een groot deel van de vrachtwagenchauffeurs die op de Europese wegen rondrijden, is afkomstig uit Oekraïne. Door de uitbraak van de oorlog in Oekraïne is die bron echter grotendeels opgedroogd. Veel Oekraïense truckchauffeurs hebben immers de wapens opgenomen en zijn naar het front getrokken om de Russische indringers te bekampen.

Logistieke knelpunten: De Europese economie moest ook voordien al met een aantal logistieke knelpunten – te wijten aan de uitbraak van de coronapandemie en een tekort aan toevoer van halfgeleiders – afrekenen, maar die problemen werden door de oorlog nog verergerd.

  • Door een tekort aan vrachtwagenchauffeurs kwamen eind vorig jaar onder meer in de fabriek van Stellantis in Sochaux, in het oosten van Frankrijk, duizenden auto’s vast te zitten.
    • De constructeur werd daardoor gedwongen om die wagens tijdelijk te parkeren op een verlaten vliegveld op enkele kilometers afstand van de fabriek.
    • Volkswagen, de grootste autofabrikant van Europa, werd met gelijkaardige problemen geconfronteerd. Hierdoor bleek de Duitse constructeur niet langer in staat om afgewerkte voertuigen naar klanten te verschepen.
    • Ook Renault wees op problemen met de uitgaande logistiek toen de Franse constructeur vorige maand zijn jaarresultaten aangekondigde.

Rekrutering: Een aantal constructeurs hebben een aantal initiatieven genomen om op het probleem een antwoord te kunnen bieden.

  • Stellantis, de fabrikant van merken zoals Fiat en Peugeot, heeft daarbij met e-mails en posters in de fabrieken werknemers opgeroepen om zich voor een opleiding tot vrachtwagenchauffeur aan te melden.
  • In een eerste reactie zouden al een 140-tal personeelsleden – vooral uit Frankrijk, Spanje en Italië, hun kandidatuur hebben bevestigd.
    • Het bedrijf betaalt voor de opleidingen en de kosten die voor het behalen van een licentie als vrachtwagenchauffeur noodzakelijk zijn.
    • Ook de andere uitgaven die de werknemers bij hun overstap naar de nieuwe functie moeten maken, worden door Stellantis gedragen.
    • De betrokken werknemers kunnen bovendien beslissen tijdelijk of permanent van functie veranderen.
  • Stellantis zou tevens overwegen om voor het vervoer van de auto’s ook eigen vrachtwagens aan te kopen.
    • Op die manier zou het bedrijf minder gevoelig moeten worden voor logistieke problemen. Stellantis merkt wel op dat hierover nog geen definitieve beslissing is genomen.
    • Tenslotte zouden de dealers ook de mogelijkheid krijgen om de auto’s zelf in de fabrieken te komen ophalen.
  • Ook de Franse constructeur Renault hoopt een aantal werknemers tot vrachtwagenchauffeur te kunnen omscholen. Daarvoor werd een samenwerking opgezet met het uitzendbedrijf Adecco.

(fjc)

Meer premium artikelen
Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.