Markten:
Markten inladen...

MAANDAG 01 JUN

Business 24/7

Zoeken
scrollTop top

Europees navigatiesysteem Galileo ligt al dagen plat en niemand die het merkt

Logo Business AM
Politiek

16/07/2019 | Dominique Dewitte | 3 min leestijd

Drie jaar na zijn gedeeltelijke ingebruikname ligt het Europese navigatiesysteem Galileo nu al 5 dagen plat. Enkel de nooddienst Search and Rescue (SAR) is nog operationeel. Die helpt personen en mensen in nood opsporen, wanneer ze een noodsignaal uitzenden

Galileo is het niet-militaire wereldwijde satellietnavigatiesysteem (GNSS) dat gebouwd wordt door de Europese Unie, in samenwerking met de Europese Ruimtevaartorganisatie ESA.  Het is een civiel satellietnavigatiesysteem. Dat in tegenstelling tot andere globale militaire systemen, zoals het Amerikaanse global positioning system (gps), het Chinese Beidou en het Russische GLONASS.

Galileo is een geostrategisch instrument dat de EU onafhankelijk wil maken van de VS inzake satellietnavigatie.

Het nieuws van de panne staat discreet vermeld op de website van de GSA, het Europees Agentschap dat verantwoordelijk is voor Galileo. De laatste update dateert ondertussen van 14 juli. Er zou een probleem zijn met de Precise Timing Facility, het systeem dat de tijdsynchronisatie van het netwerk regelt. Nieuws over de oorzaak en de duur van de herstellingswerken zijn er niet. Op de statuspagina is te zien dat vrijwel alle satellieten van het systeem onbruikbaar (‘not usable’) zijn. Naast twee satellieten staat de vermelding ‘testing’.

De gevolgen van de panne blijven beperkt voor de gebruikers. Hoewel het systeem in december 2016 van start ging voor de autoriteiten, bedrijven en burgers, werd slechts dit jaar een globale dekking bereikt en bevindt het zich nog in een testfase.

Meeste Europeanen vertrouwen op gps

Het Galileo-project dateert van eind jaren ’90 van vorige eeuw. De uiteindelijke goedkeuring voor de start van de ontwikkeling kwam in 2003. Als alles naar plan verloopt zou Galileo pas in 2021 volledig operationeel zijn. In de EU geproduceerde wagens kunnen sinds vorig jaar naast gps, ook de Galileo-signalen ontvangen. Maar de meeste mensen blijven vertrouwen op gps omdat het gewoon meer robuust is. Bij pannes schakelen de smartphones van de weinige Europese gebruikers van Galileo automatisch over op voormelde concurrerende navigatiesystemen. Dat is ook nu het geval.

Volgens critici is Galileo (kostprijs: 8 miljard euro) op die manier – net als Instex, de bankenunie, de immigratiepolitiek, etc. – het zoveelste project dat mag worden bijgeschreven op de lange lijst van Europese plannen die mooi klinken, maar uiteindelijk weinig of niets opleveren.


Gelijkaardige artikels


Logo BusinessAM

Business AM | Zo gezegd

Watermark

‘We moeten op Europese schaal handelen om goed en versterkt uit deze crisis te komen’

Duits bondskanselier Angela Merkel
Logo Business AM

Business AM | Zo gezegd

Quote Merkel

‘We moeten op Europese schaal handelen om goed en versterkt uit deze crisis te komen’

Duits bondskanselier Angela Merkel
Zo gezegd: Gita Gopinath

De coronacrisis is veel groter dan de bankencrisis. Een schok als deze hebben we niet meegemaakt sinds de Grote Depressie. Misschien is dit wel de Grote Lockdown.

Gita Gopinath, de hoofdeconome van het IMF

Quote van de dag Elon Musk

Ik denk dat de universiteit er in essentie is om plezier te maken en om te bewijzen dat je je huiswerk kan maken. Maar ze is er niet om te leren.

Elon Musk
zo gezegd michel barnier

Er zijn veel ernstige verschillen tussen het VK en de EU over de toekomstige handelsrelatie. Een akkoord is mogelijk… al is het moeilijk.

Michel Barnier, hoofdonderhandelaar brexit voor de EU
Quote van de dag corona

We moeten rationeel blijven. Maar de kans om het virus in te dammen wordt kleiner. We bereiden ons ook voor op een pandemie.

Tedros Adhanom Ghebreyesus, directeur-generaal van de WHO
Logo Business AM

Business AM | Stocks