Europees Agentschap voor de veiligheid van de luchtvaart dringt aan op inspectie van Airbus A350-1000-jets


Key takeaways

  • Het Europees Agentschap voor de veiligheid van de luchtvaart heeft opdracht gegeven om de motoren van Airbus A350-1000-jets te inspecteren.
  • De richtlijn verplicht luchtvaartmaatschappijen om binnen 3 tot 30 dagen visuele controles en metingen uit te voeren op brandstofslangen.
  • EASA waarschuwt dat onopgemerkte hitteschade kan leiden tot een ernstigere motorbrand als deze niet wordt verholpen.

De Europese toezichthouder voor de veiligheid van de luchtvaart, het Europees Agentschap voor de veiligheid van de luchtvaart (EASA), heeft opdracht gegeven om de motoren van Airbus A350-1000 straalvliegtuigen te inspecteren na een motorbrand in een vliegtuig van Cathay Pacific. De actie van het agentschap is een voorzorgsmaatregel op basis van onderzoek naar het recente incident met Cathay Pacific en de daaropvolgende inspecties door de luchtvaartmaatschappij.

De richtlijn heeft betrekking op de grotere variant van de tweemotorige A350-vloot, de A350-1000, die 15 procent van de totale vloot uitmaakt. Luchtvaartmaatschappijen hebben tussen de drie en 30 dagen de tijd gekregen om visuele controles en metingen uit te voeren op brandstofslangen zonder dat onderdelen verwijderd hoeven te worden, met uitzondering van beschadigde onderdelen.

Inspectievereisten

De motorbrand veroorzaakte hitteschade aan de motorbehuizing en de kanalen die worden gebruikt voor de omgekeerde stuwkracht bij de landing.

Het EASA waarschuwt dat als deze toestand niet wordt gedetecteerd en gecorrigeerd, dit kan leiden tot een ernstiger motorbrand.

Reactie fabrikant

De opdracht van het EASA komt na druk van regelgevende instanties om zelfstandig actie te ondernemen, na een wereldwijde verscherping van het veiligheidstoezicht. Hoewel fabrikanten gewoonlijk technische begeleiding en toezicht bieden, kunnen regelgevende instanties hun aanbevelingen terzijde schuiven en hun eigen inspecties gelasten.

Rolls-Royce en Airbus hebben hun medewerking aan de richtlijn toegezegd en werken eraan om eventuele verstoringen tot een minimum te beperken. Luchtvaartmaatschappijen hebben hun zorgen geuit over de communicatie en duidelijkheid van de fabrikanten en hebben gevraagd om meer informatie over de getroffen vliegtuigen en de beschikbaarheid van onderdelen.

Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.