Europa stemt in met Duitse staatshulp voor luchthaven Berlijn-Brandenburg

De Europese Commissie heeft Duitsland toestemming gegeven om de Flughafen Berlin-Brandenburg (BER) een bedrag van 1,7 miljard euro hulpgelden toe te kennen. Op die manier moet de Berlijnse luchthaven in staat worden gesteld de gevolgen van de uitbraak van de coronacrisis op te vangen.

Margrethe Vestager, Europees Commissaris voor Mededinging, benadrukte daarbij dat luchthavens door de uitbraak van het coronavirus en de ingevoerde reisbeperking bijzonder hard zijn getroffen.

Pandemie

“De overheidssteun moet echter wel aan een aantal voorwaarden voldoen, zodat een verstoring van de concurrentie zoveel mogelijk beperkt kan worden”, beklemtoonde Vestager nog.

Door de uitbraak van het coronavirus en de reisbeperkingen die Duitsland en andere landen dienden op te leggen om de verspreiding van het virus te beperken, leed Flughafen Berlin-Brandenburg aanzienlijke verliezen, terwijl de luchthaven tegelijkertijd met aanzienlijke operationele kosten geconfronteerd bleef. Hierdoor dreigde de luchthaven opnieuw in financiële problemen te komen.

Daarom beslisten de Duitse federale regering en de deelstaten Berlijn en Brandenburg de luchthaven financieel te steunen. De luchthaven zal een deel van de middelen gebruiken om eerdere leningen, twee jaar geleden door de Europese Commissie goedgekeurd, terug te betalen.

De Europese Commissie beklemtoonde dat de Duitse overheid aan de voorwaarden voor de steun heeft voldaan. “De kapitaalinjectie zal niet hoger zijn dan het bedrag dat nodig is om de levensvatbaarheid van de luchthaven te verzekeren”, benadrukte Vestager.

“De steun zal de luchthaven toelaten een dreigende insolventie af te wentelen. Een failliet van de luchthaven zou bijzonder zware gevolgen kunnen hebben voor de connectiviteit en de werkgelegenheid van Berlijn.”

Turbulent

Duitsland heeft toegezegd dat de herkapitalisatie binnen een periode van twaalf maanden zal worden afgelost. “Tot minstens 75 procent van die terugbetaling is gebeurd, zullen de vergoedingen van het management van de luchthaven aan strikte beperkingen worden onderworpen”, verduidelijkte Vestager. “Er wordt onder meer een verbod op bonussen opgelegd.”

“De Berlijnse luchthaven zal ook geen toelating krijgen om in het kapitaal van concurrenten een belang van 10 procent te verwerven. Zolang de steun niet volledig is terugbetaald, zal de luchthaven aan luchtvaartmaatschappijen ook geen kortingen mogen bieden.”

“Een uitbreiding van de capaciteit is eveneens verboden. Dit moet ervoor zorgen dat de Berlijnse luchthaven niet ten onrechte van de verkregen overheidssteun gebruik zou kunnen maken om de concurrentie op de Europese luchtvaartmarkt te ondermijnen.”

De herkapitalisatie weerspiegelt een nieuwe terugslag in de korte, maar turbulente geschiedenis van Flughafen Berlin-Brandenburg. Zestien jaar geleden begon de aanleg van de luchthaven. Bedoeling om was het nieuwe complex zes jaar later in gebruik te nemen.

Die opening diende echter herhaaldelijk worden uitgesteld. Pas in oktober twee jaar geleden kon de luchthaven in gebruik worden genomen. Op dat ogenblik was echter al de eerste golf van de coronapandemie uitgebroken, waardoor reizen al snel grotendeels werden verboden. Flughafen Berlin-Brandenburg begon dan ook nagenoeg onmiddellijk verliezen op te stapelen.

(am)

Meer