De gedwongen sluiting van horecazaken en het uitstellen van festivals tijdens de coronapandemie hadden een grote impact op de bierverkoop in Europa vorig jaar. De totale verkoop daalde met 9 procent tegenover 2019, aldus de Europese brouwersfederatie. Het gaat om een verschil van 34 miljoen hectoliter, of omgerekend meer dan 10 miljard biertjes van 33 centiliter.
In 2018, 2018 en 2019 lag de bierverkoop steevast boven 350 miljoen hectoliter. Maar de coronapandemie bracht daar vorig jaar verandering in: de verkoop daalde tot zowat 336 miljoen hectoliter – tegen 369 miljoen hectoliter in 2019. De zware klappen die de verkoop in de horecasector kreeg (-42 procent, van 126 naar 75 miljoen hectoliter), werd niet gecompenseerd door de hogere bierverkoop in winkels (+8 procent tot 263 miljoen hectoliter). Daarnaast gingen volgens de in Brussel gevestigde vereniging zowat 860.000 directe en indirecte banen al dan niet tijdelijk verloren in de sector. Dat komt overeen met een derde van de jobs: van ruim 2,6 naar circa 1,8 miljoen. Het gaat niet alleen om banen in cafés en dergelijke, maar ook in de toelevering en de distributie. De federatie The Brewers of Europe, die naar eigen zeggen 11.000 brouwerijen in 29 Europese landen vertegenwoordigt, hoopt dat de bierverkoop de komende maanden aanzwengelt naarmate de coronamaatregelen versoepeld kunnen worden. ‘Maar het zal in elk geval een tijd duren voor de economische activiteit weer op het niveau van voor corona zit’, zegt ze.